logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Interviu cu scenograful si designerul sighetean Jeremias Bianca Imelda PDF Imprimare Email 5870 Afişări
Scris de Dani Godja   
Sâmbătă, 19 Februarie 2011 08:02

Jeremias Bianca Imelda este o sigheteanca ce a cunoscut performanta si succesul in scenografie si design insa in orasul natal este foarte putin cunoscuta, acesta fiind motivul pentru care am provocat-o pe Bianca la dialog deoarece consideram ca trebuie sa ne cunoastem cat mai multe din valorile ce le-a dat orasul nostru.  

 Dani Godja: Intai de toate, cine este Jeremias Bianca Imelda si ce ne poti spune despre tine?

Bianca Jeremias: Ahh...Nici nu stiu...avem o gluma cu colegii de la teatru “everybody loves Bianca”, evident n-o fi chiar asa...dar oricum suna bine...

 Dani Godja: Din 1995 ai inceput sa participi la expozitii colective in Sighet iar in 2001 ai avut prima expozitie fotografica individuala. Ce ne poti spune despre acea experienta si despre expozitiile ce au urmat?

Bianca Jeremias: A fost un inceput foarte modest, dar imi amintesc cu placere de acele expozitii, cand puteam sa expun alaturi de artistii consacrati ai Sighetului, cred ca pentru mine au reprezentat primele recunoasteri in domeniu. Singurul care imi cumpara lucrarile era tata si il taxam mai serios decat as fi taxat un strain. Cred ca am evoluat de la o lucrare la alta, intr-un ritm probabil normal, iar lucrarile mele au primit profunzime doar in timp, dupa ce am inceput cu adevarat sa studiez artele plastice. Sa fiu sincera si acum, dupa atatia ani de munca, ma bucur de cea mai mica provocare si nu fac diferentieri intre proiecte, pentru mine toate sunt la fel de importante, fie el spectacol de teatru la un national, fie doar proiectarea unei rochii de mireasa pentru vreo prietena.

 

Dani Godja: Ce inseamna munca de scenograf? Ce calitati si ce aptitudini presupune ea?

Bianca Jeremias: In primul rand e nevoie de foarte multa rabdare, deoarece lucrezi cu zeci de oameni, de la regizor si actori pana la ateliere si aprovizionare, asistenti, presa si marketing. E o munca destul de complexa. Trebuie sa fii organizat, sa poti sa jonglezi cu bugete, sa poti lua decizii foarte rapide, sa dispui de creativitate si in acelasi timp sa pastrezi in permanenta un ochi critic asupra muncii tale si a echipei pe care o conduci. Cred ca de fapt e nevoie de foarte multa dedicatie, ca la orice meserie, dar fiind o meserie vocationala, cred ca important e sa pastrezi un echilibru intre ceea ce doresti sa faci si felul in care pui in practica aceste dorinte.

 

Dani Godja: Ce studii ai urmat si de ce ai ales designul?

Bianca Jeremias: Initial am fost interesata de creatia vestimentara, insa fiind sfatuita de verii mei, care la momentul respectiv erau studenti la design la Bucuresti, am ales sa fac design si nu „moda”. Am urmat cursurile facultatii de Design si Arte Decorative din cadrul Universitatii de Arta si Design Cluj, cu o tema de licenta in designul de bijuterii in 2002 si apoi am continuat cu un masterat in arte plastice cu o tema de afise de opera.

 

Dani Godja: In afara de celebra trupa Jukebox (NR. trupa de la Cronica Carcotasilor), cu ce nume mari ai mai lucrat si in ce a constat munca ta?

Bianca Jeremias: Cred ca cel mai important nume ar fi Andrei Serban, celebrul regizor de teatru si opera, cunoscut la nivel mondial. Cu dumnealui am lucrati la Teatrul National din Cluj la spectacolul „Rock’n’Roll” de Tom Stoppard. Regizorul cu care fac echipa de 7 ani deja este Keresztes, Attila, am mai lucrat cu Istvan Szabo K. si cu regizorul din Ungaria Bodolay si evident multi alti actori foarte talentati si apreciati atat din Romania cat si din Ungaria sau Polonia.

 

Dani Godja: Pentru ce teatre/ opere ai lucrat pana in prezent? 

Bianca Jeremias: Lista este destul de lunga: Nationalul din Cluj, Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Nationalul din Timisoara, Teatrul National Targu Mures, Teatrul Evreiesc de Stat Bucuresti, Teatrul de Nord Satu Mare, Teatrul Tomcsa Sandor Odorhei, Teatrul Tamasi Aron Sf Gheorghe, astea din Romania, iar peste hotare: Teatrul National Szegedin (Ungaria), Śląski Teatr Katowice (Polonia), Teatrul Jokai din Komarno (Slovacia) etc.

 

Dani Godja: Ce piese te reprezinta cel mai bine ca scenograf?

Bianca Jeremias: Imi place foarte mult Shakespeare, imi plac polonezii: Gombrowicz, Mrożek si rusii evident. De asemenea imi place foarte mult sa fac costume pentru spectacolele de copii, deoarece acolo chiar poti sa iti dai drumul la creativitate...fara sa ai limite! Imi place foarte mult opera, cred ca din punct de vedere scenografic este categoria cea mai epurata si conceptuala.

 

Dani Godja: Cum ai descrie stilul tau? Cum s-a dezvoltat acest stil in timp?

Bianca Jeremias: Cred ca as putea spune ca lucrez intr-un stil „conceptual-functional”, poate ca bazele au fost puse in timpul facultatii, unde nu aveam voie sa predam nici o lucrare pana nu aveam si un „concept”care sa o sustina. Imi plac armoniile cromatice, contrastele curate, detaliile elaborate, cred ca in ceea ce priveste decorul as putea spune ca merg in general pe spatiile generoase care il lasa pe actor sa se desfasoare, iar in ceea ce priveste costumele, imi plac foarte mult creatiile de tip „haute couture”, pentru ca sunt cele mai spectaculoase si creative.

 

Dani Godja: Ce designeri, artisti sau creativi te-au inspirat?

Bianca Jeremias: Din nou lista ar fi foarte lunga. Daca ma gandesc la teatru probabil regizorul Silviu Purcarete, scenograful Heti Sturmer, Doina Levintza, regizorul Dragos Galgotiu, dintre colegii si colaboratorii mei directi: actorul Bogdan Zsolt, actorul Hathazi Andras, actorii polonezi cu care am lucrat anul trecut la spectacolul Ivona, principesa Burgundiei la teatrul din Katowice, Grzegorz Przybyl, Anna Kadulska...sunt foarte multi artisti pe care-i admir si cu care imi face mare placere sa colaborez. Evident cand ma gandesc la artistii care ma inspira ma gandesc si la clasici: arhitecti, pictori, sculptori, graficieni, fotografi, oarecum scenografia se bazeaza pe toate aceste arte, deci inevitabil te inspiri din lucrarile celor mai buni, nu?

 

Dani Godja: Ce scenografi admiri, ce direcţii ţi se par interesante?

Bianca Jeremias: Imi plac foarte mult spectacolele „curate” si ma gandesc in special la spectacolele lui Robert Wilson de la Berliner Ensemble. Insa daca ar trebui sa aleg un scenograf care ma inspira foarte mult, cred ca voi apela la lumea filmului si anume la Catherine Martin, scenografa lui Baz Luhrman. Bineinteles consider ca poti invata din orice si ceea ce e bine sa faci si ceea ce nu e bine asa ca incerc sa merg la cat mai multe spectacole posibil atat in tara cat si in strainatate.

 

Dani Godja: Care regizor ti-a făcut viaţa grea cu imaginaţia lui? Cu ce regizori români iti doresti să lucrezi?

Bianca Jeremias: Sa faci un spectacol de teatru inseamna sa lucrezi in echipa, cred ca de fapt ne facem viata grea oarecum reciproc, e ca intr-o familie, uneori comunicarea functioneaza mai bine, alteori mai putin bine, insa ne straduim sa facem in asa fel incat sa serveasca spectacolul. Imaginatia nu este niciodata un obstacol, au contraire, lipsa ei este, dar am avut noroc sa lucrezi cu oameni creativi si nu doar la nivelul artistilor ci si la nivelul atelierelor de productie. Spectacolele depind de un buget si uneori trebuie sa facem „magie” ca imaginea finala sa fie asa cum ne-o dorim dar in acelasi timp sa si ramanem in limitele posibilitatilor financiare.

Regizorii romani cu care mi-ar placea sa lucrez, i-am amintit mai sus cred: Silviu Purcarete, Dragos Galgotiu, dar sunt deschisa spre toate ofertele care mi se arata, asa ca...nu se stie niciodata.

 

Dani Godja: Cum simţi dinamica teatrului românesc în prezent?

Bianca Jeremias: Teatrul romanesc este foarte bine privit peste hotare. Creatorii romani de teatru sunt foarte „proaspeti” in exprimare. Cred ca ne putem mandri cu spectacole de calitate atat in teatrele de limba romana cat si cele de limba maghiara si germana.

 

Dani Godja: Există momente în care scenografiile să intre în conflict cu regia, cu interpretarea actorilor?

Bianca Jeremias: Dupa cum am mai spus, este vorba de o echipa, depindem unii de altii. Mie imi place sa lucrez cu actorii, stau de vorba destul de mult cu ei si asist la repetitii, asa ca rezultatul este de cele mai multe ori pozitiv. Decorul si costumele trebuie sa fie nu doar „frumoase” ci si functionale, astfel incat sa il ajute pe actor sa-si faca rolul. Fara actor nu putem vorbi de teatru!

 

Dani Godja:  Carmencita Brojboiul de la  Teatrul Maghiar de Stat Cluj considera scenografia teatrului de papusi drept ABC-ul creatiei. Care e parerea ta despre teatrul de papusi?

Bianca Jeremias: Din pacate nu am avut ocazia sa lucrez la spectacole de teatru de papusi. Cred ca trecerea de la scenografie de teatru la scenografia de teatru de papusi este un pic mai usoara decat invers. Odata ce ai invatat sa lucrezi la dimensiuni mari, cred ca poti lucra si la dimensiuni mai mici. Cred ca secretul nu este sa „creezi pentru teatrul de papusi” ci sa creezi in primul rand papusile si apoi scenografia in care acestea se pot misca.

 

Dani Godja: Din 2006 esti doctorand si asistent universitar al Universitatii de Arta si Design Cluj Napoca. Ce inseamna pentru tine munca de cercetare si in ce consta ea?

Sunt doctorand al Universitatii de Arta di Design si asistent universitar al Universitatii Babes-Bolyai Cluj Napoca, la Facultatea de Teatru si Televiziune. Munca de cercetare se suprapune 100% cu jobul de scenograf, deci intr-un fel e destul de usor as putea spune, practic si tema de doctorat pe care am ales-o este tot o tema de scenografie...asa ca desi uneori e destul de mare volumul de munca, pot sa zic ca imi face placere sa imi fac meseria.

 

Dani Godja: Din 2006 ai propria companie de design. Ce ne poti spune despre ea?

Bianca Jeremias: Compania mea de design se ocupa in special de scenografie, deci decoruri si costume de teatru. Mai facem design grafic, styling, consiliere de imagine, amenajari de interior, practic tot ce tine de parte de design, decor si look.

 

Dani Godja: Ce amintiri ai legate de Sighet, de Liceul „Regele Ferdinand”, de profesorii de aici? Cine te-a motivat cel mai mult sa urmezi cariera de scenograf?

Bianca Jeremias: Amintirile legate de Sighet sunt cele despre copilarie, anii de scoala, familie, prieteni, prima gasca...Sunt cativa profesori de care imi aduc aminte cu mare drag: doamna Marcus, fosta profesoara de biologie, care practic a pus bazele pentru tot ce inseamna anatomie, baze care mi-au folosit foarte mult in anii de facultate la cursurile de specialitate, domul profesor de engleza Bornea, de la care de fapt am luat ore in particular si evident profesorii mei de desen: domnul caius Lugojan, primul meu profesor de desen, cred ca eram in clasa a II-a sau asa ceva si domnul Petre Barsescu, care m-a indrumat catre Cluj si facultatea de design de aici.

 

Dani Godja: Care sunt cartile care ti-au marcat copilaria si care te-au facut sa iti doresti sa urmezi o astfel de cariera? 

Bianca Jeremias: Daca ma gandesc la copilaria timpurie atunci cu siguranta voi aminti poemul-poveste al lui Petofi Sandor: Janos Viteazul...plin de zane, vrajitoare si animale fantastice; in rest tot ce inseamna povesti...pana in ziua de azi imi place sa lucrez la spectacole pentru copii. Cu siguranta nu am stiut pe vremea aceea ca vreau sa fiu scenograf, din pacate in Sighet nici nu am avut sansa sa vad vreun spectacol de teatru. Cred ca dorinta a venit mai tarziu, in anii de facultate cand m-am imprietenit cu cativa studenti de la conservator si unul dintre ei, Tiberius Simu, care acum este un celebru si foarte apreciat cantaret de opera, m-a provocat la o colaborare, am facut impreuna un spectacol de opera, o Traviata.

 

Dani Godja: Care sunt ultimele carti citite care te-au impresionat si ce ne poti spune despre ele?

Bianca Jeremias: In general citesc cam 2-3 carti in paralel, plus piesele de teatru la care lucrez...ultimele carti care mi-au placut in mod deosebit...cred ca una ar fi „A trai pentru a-ti povesti viata” de Marquez si probabil trilogia „His Dark Materials” de Philip Pullman.

 

Dani Godja: Iti multumesc pentru timpul acordat si te asteptam in Sighet, poate chiar pentru a le oferi sighetenilor o mica parte din munca ta.

Bianca Jeremias: Multumesc si eu. Mi-ar face mare placere, poate reusim sa organizam vreo expozitie sau chiar sa aducem un spectacol in turneu, cine stie?

 

Dani Godja

Februarie 2011

www.sighet-online.ro

 

 

 


Share
Ultima actualizare Sâmbătă, 19 Februarie 2011 08:02
 

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact