logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --

Un sighetean la cel de-al X-lea Carnaval Istoric al Savariei (Ludi Savarienses) PDF Imprimare Email 1521 Afişări
Scris de Sighet Online
Vineri, 28 August 2009 07:44
În cursul zilelor 20-23 august a.c., în Ungaria, Szombathely, s-a desfăşurat cel de-al X-lea Carnaval Istoric al Savariei-Ludi Savarienses, festivitate anuală care pentru câteva zile evocă trecutul milenar al oraşului.

Sigheteanul nostru, Tatomir Ion-Marius a fost prezent în calitate de invitat oficial de către primăria oraşului.

-Domnule Tatomir, cum aţi ajuns să fiţi invitat al acestui oraş?

În trecut am vizitat oraşul Szombathely, şi nu am ştiut atunci că acesta este de fapt localitatea (în latină Savaria) în care potrivit tradiţiei s-a născut Sfântul Martin de Tours, sfânt ce patronează un ordin cavaleresc pe care îl reprezint –OSMBA-Orden de Santa Maria de Buenos Aires (Argentina) şi promovează creşterea slavei lui Dumnezeu, dragostea pentru Sfânta Fecioară şi cinstirea Sfântului Martin de Tours prin faptele bune de fiecare zi. Am fost invitat în calitatea de delegat al Ordinului pe care îl reprezint.

În cursul anului curent am avut ocazia să îl cunosc pe consilierul cultural al acestui oraş, domnul Feiszt Gyorgy, un om de cultură deosebit, cu care am legat o strânsă prietenie, om pe care îl admir pentru cunoştintele şi lucrările sale. Datorită lui am aflat numeroase lucruri despre frumuseţea şi istoria oraşului milenar, Szombathely. El a fost cel care a pus în discuţie participarea mea la acest eveniment deosebit în calitate de invitat al oraşului, iar invitaţia semnată de primarul oraşului Szombathely, dr. Ipkovich Gyorgy mi-a sosit în luna iulie.

-Relataţi-ne câteva din experienţele dumneavoastră trăite în zilele Carnavalului.

Nu am fost prezent de la începutul Carnavalului, doar sâmbătă şi duminică am avut posibilitatea să particip. Au fost momente de neuitat.

Am fost întâmpinat în gară de către consilierul cultural Feiszt Gyorgy şi ghidul Koczor Anett, apoi însoţit la hotelul Claudius cunoscut pentru serviciile de calitate pe care le furnizează, unde mi-am luat în primire camera. În apropiere era un peisaj superb, un lac şi un parc. După aceea, am făcut o scurtă vizită în oraş, am admirat câteva monumente semnificative ale oraşului. A urmat prânzul, momente în care am făcut cunoştinţă cu membri ai delegaţiilor invitate ale oraşelor înfrăţite cu Szombathely, primari şi viceprimari din diferite ţări, oameni de cultură şi persoane care lucrează în structura administrativă al oraşului Szombathely. Am făcut schimb de cărţi de vizită, fotografii împreună. Printre cei pe care i-am cunoscut: Ing. Jozef Pobiecky, viceprimarul oraşului Trnava (Slovacia), Stefan Bosse, primarul oraşului Kaufbeuren (Germania), Ovidiu Marius Hada, primarul oraşului Hunedoara, viceprimarul oraşului Ramat-Gan (Israel), Isack Shaham, doamna Varga Ibolya, organizator de programe din cadrul primăriei oraşului Szombathely, membri ai delegaţiei din Zalău (foarte prietenoşi), membri ai delegaţiilor din Italia şi Estonia, etc.

La terminarea prânzului, primarul oraşului Szombathely, dr. Ipkovich Gyorgy, foarte amabil şi ospitalier, gazdă perfectă, a oferit tuturor invitaţilor suveniruri care să le amintească de cel de-al X-lea Festival al Savariei.

După masă am fost la o scenă în aer liber şi m-am bucurat de momente vesele oferite de interpretarea unei piese scrise de Moliere. Seara vremea a fost cam ploioasă, dar acest lucru nu a împiedicat defilarea cu făclii de-a lungul a câteva străzi a celor costumaţi în haine romane ca şi soldaţi, cetăţeni romani, şi nu numai, în mijlocul tobelor, trâmbiţelor şi strigătelor mulţimii vesele de pe străzi şi de la balcoane să asiste la spectacol.

Printre cei care au defilat am fost şi eu, costumat ca şi cetăţean roman.

A urmat o cină bogată şi un toast. A doua zi, am fost la o galerie de pictură unde am admirat o pictură adusă din Hunedoara pentru restaurare, şi apoi la prânz, a avut loc festivitatea oficială de închidere a programului pentru membrii delegaţiilor invitate şi invitaţi. În ziua respectivă, festivalul a continuat, dar am avut program la alegere.

Am ales să mă plimb în oraş şi să fotografiez diferite clădiri vechi şi interesante, şi m-am bucurat de o seară frumoasă.

-Ce lucruri interesante aţi văzut?

Grădina ruinelor a fost cea care m-a interesat cel mai mult, unde am văzut o pardoseală de mozaicuri din secolul IV, cu diferite simboluri (cruce, peşti, etc.) apoi am văzut încă şi o parte existentă a drumului care ducea din Savaria până la Roma, dar nu pot să specific doar o singură atracţie pentru că sunt numeroase.

-În încheiere, ce ne-aţi spune?

Szombathely este un oraş minunat, care merită vizitat şi are de oferit atracţii şi în afara Zilelor Carnavalului Istoric care are loc anual. Sânt decis să mă mai duc când o să am posibilitatea, să mă relaxez şi să mă reîntâlnesc cu prietenii pe care mi i-am făcut acolo.

Vă mulţumesc.

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount:

Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact