logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Scandalul apometrelor PDF Imprimare Email 4187 Afişări
Marţi, 03 Martie 2009 10:26

În urma derulării programului Mara - Samtid în cadrul ADIL, pe raza municipiului Sighetu Marmaţiei au fost derulate o serie de lucrări ce au vizat reabilitarea reţelelor de apă şi canalizare, precum şi alte lucrări conexe.

În urma desemnării societăţii Vital Baia Mare ca operator unic prin legea concesionării, serviciile de apă şi canal prestate pe raza municipiului Sighetu Marmaţiei de către Acaterm S.A. vor fi preluate de societatea Vital Baia Mare.
Vital Baia Mare şi-a anunţat intenţia ca, începând cu 1 aprilie 2009, consumul de apă al sighetenilor să se taxeze după citirea contorului principal care se află la intrarea fiecărui bloc şi nu a repartitoarelor (apometre) din apartamentele cetăţenilor. Societatea solicită constituirea asociaţiilor de proprietari tot până la 1 aprilie 2009, pentru a semna noile contracte. Acest fapt a generat nemulţumiri şi proteste ale cetăţenilor care se declară împotriva acestui nou mod de facturare a consumului de apă, considerând măsura ca una extremă.

• Costuri ce revin asociaţiilor - care deocamdată… nu există - şi proprietarilor

Se ştie că municipiul Sighetu Marmaţiei este singurul din zona de nord a ţării unde încă nu s-au constituit asociaţii de locatari şi este puţin probabil ca până la data impusă de cei de la Vital această problemă să fie rezolvată. Măsura nu îi va afecta probabil pe cetăţenii care locuiesc la casă, însă, cu siguranţă, cei care locuiesc la bloc vor avea probleme. La Sighet există un mare număr de blocuri unde, din cauza instalaţiilor de apă învechite şi a nepăsării locatarilor, se înregistrează pierderi importante de apă zilnic. Potrivit Legii 114 a Locuinţei, cadrul lege de încadrare a blocurilor este acela de condominiu. Sarcina întreţinerii şi reparaţiilor instalaţiilor de apă revine societăţii de furnizare a apei până la punctul de racordare a blocurilor la reţeaua principală de alimentare. Din acest punct, tot ceea ce înseamnă întreţinere, reparaţii, modificări, revine proprietarilor sau asociaţiilor de proprietari.

• 100 mc apă lunar înregistraţi la apometrele de la intrarea în bloc

Încă din anii 1999-2000, Serviciul Public de Alimentare cu Apă (Acaterm SA), pentru a putea factura un consum real de apă care ajungea la robinetele cetăţenilor, a luat în evidenţă repartitoarele (apometrele) aflate în apartamente. "În momentul în care s-au citit contoarele generale de la intrarea fiecărui bloc de locuinţe, am constatat că se înregistrau, lunar, 100 mc de apă. Când s-au citit acele repartitoare (apometre) şi s-au făcut calcule pe sistem «pauşal», s-a constatat un consum de doar 60 mc de apă, adică cu 40 mc mai puţin. 40% din apa intrată în blocuri reprezenta pierderi în instalaţiile din condominiu, suportate de noi, situaţie  care se înregistrează şi în prezent. Pierderi mari se înregistrează şi acum. O spun cu toată responsabilitatea, iar CL Sighetu Marmaţiei, care este acţionar unic la Acaterm, ştie prea bine acest lucru. Pierdem prin reţeaua de distribuţie internă 40-50% din apa pompată de la Staţia de la Crăciuneşti. Aceste pierderi sunt suportate de noi şi nu de populaţie", a spus ing. Grigore Şteţ, şef serviciu tehnic - investiţii al Acaterm SA.

• Reţele de apă din… 1964

Situaţia pierderilor mari de apă se datorează reţelelor de apă vechi, unele funcţionând din anul… 1964. Deşi în cadrul programului Samtid era prevăzută reabilitarea a 21 de km de reţea, s-au reparat… 11,4 km de reţea de apă, la care se adaugă încă 15 km de reţea nouă, realizată înainte de demararea programului Samtid. În loc să fie reabilitate străzi ca Mihai Viteazu, unde ţevile sunt din azbociment şi unde se înregistrează dese avarii din motive necunoscute, au fost reabilitate zone mai puţin afectate. "Ca să înţeleagă cetăţenii bine acest aspect, îi asigurăm că modalitatea de facturare se face doar pe fondul legii. La sfârşit de lună, se va citi contorul principal de la intrarea în bloc, în paralel cu citirea repartitoarelor (apometrelor) din apartamente. În cazul în care blocul nu are pierderi, diferenţa dintre cantitatea citită la contorul principal şi cea de la repartitoarele din apartamente va fi de sub 1%. În cazul pierderilor mari înregistrate la multe blocuri, pe care încă le suportăm noi, situaţia se va agrava. Noul operator, potrivit legii, nu va mai suporta pierderile. De exemplu, într-un bloc de 60 de apartamente, există 30 de apartamente foarte bine puse la punct, neexistând pierderi la instalaţiile din interior şi la coloanele de apă, dar în acelaşi bloc exită 30 de apartamente unde sunt pierderi mari. Aceste pierderi vor fi suportate de consumatori în mod egal, împărţindu-se la numărul locatarilor blocului respectiv. Aici va exista inconvenientul cel mai mare. Consumatorii trebuie să înţeleagă că şi înfiinţarea asociaţiilor de locatari este în avantajul lor. De exemplu, vom emite o singură factură pe asociaţie şi nu un număr mare de facturi care necesită cheltuieli şi sunt suportate tot de consumator. Înfiinţarea asociaţiilor de proprietari va diminua costul unui metru cub de apă. Păstrarea preţului aferent unui metru cub de apă este obiectivul principal până în anul 2012. Eventualele creşteri se vor datora investiţiilor ce vor fi făcute la staţia de pompare, la staţia de epurare, la reţelele de alimentare. Preţul unui metru cub de apă este în prezent de 1,54 RON, cu tot cu TVA. Pot spune că societatea Vital Baia Mare, ca operator unic, având experienţă mult mai vastă în operare decât noi, va reuşi să ofere servicii de specialitate, caracterizate de eficienţă, avantajaţi fiind atât cetăţenii, cât şi operatorul unic", conchide Grigore Şteţ.

• Repartitoarele plătite tot din banii cetăţenilor

Potrivit normelor legale în vigoare, cetăţenii, în cele din urmă, vor fi nevoiţi să-şi amenajeze cămine în faţa blocurilor, unde, pe lângă contorul principal, vor fi amplasate şi repartitoarele (apometrele) care, în prezent, se află amplasate în incinta apartamentelor. Nu se ştie cine va suporta costurile necesare acestor lucrări. Lipsa asociaţiilor de proprietari (care trebuiau să devină operaţionale, conform HCL Sighet, din 2002) va determina ca acest lucru să fie demarat cu greutate.
"În urma numeroaselor sesizări venite de la cetăţeni, am luat legătura cu Radu Micle, juristul de la Vital Baia Mare. Cei de la Vital trebuiau să-i informeze din timp şi în mod concret pe cetăţeni asupra acestei măsuri. Schimbarea stăpânului nu poate rezolva problemele", a spus Gheorghe Mihai Bârlea, senator.

Autor: Liviu Siman

Sursa: Glasul Maramuresului 


Share
 

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact