logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Sarea din materialul antiderapant aruncat pe şosele afectează maşinile şi strică drumurile din Maramureş PDF Imprimare Email 750 Afişări
Joi, 28 Ianuarie 2016 11:55

Materialul antiderapant aruncat pe drumuri conţine de cele mai multe clorură de sodiu, în stare granulară sau soluţie şi nisip, la care se poate adăuga clorura de calciu. Dacă în Occident este folosită clorura de calciu care nu afectează maşinile şi scade foarte mult temperatura de îngheţ a apei, în Maramureş, de cele mai multe ori se foloseşte amestecul de sare şi nisip, care este mult mai ieftin.

„Pe drumuri se aruncă un amestec care poate să conţină sare, respectiv clorură de sodiu, clorură de calciu şi nisip. Clorura de sodiu coboară temperatura de îngheţ a apei până la -5 sau -7 grade, iar clorura de calciu coboară temperatura de îngheţ a apei mai mult, depinde de concentraţie, poate ajunge la -35 de grade, de exemplu. Clorura de calciu este mai nouă în România cel puţin, dar în Occident este folosită de foarte multă vreme. La noi este folosită în amestec cu sarea de bucătărie, deoarece clorura de calciu este foarte scumpă. Dacă este mai albicios pe şosea, înseamnă că s-a dat cu clorură de calciu. Ea se dă şi preventiv, înainte de a ninge şi de a da gerul, pentru că rămâne pe şosea şi când începe să ningă nu se face polei”, a declarat Silviu Moisa, inginer chimist.

Sarea corodează tabla maşinii

Sarea de pe drumuri afectează maşinile şi chiar şoselele, datorită acţiunii sale corozive. În special maşinile mai vechi, mai prost izolate, pot fi afectate din cauza materialului antiderapant de pe şosele. 

„Sarea afectează tabla, metalul, pentru că este corozivă. În cazul maşinilor bine izolate, cum sunt cele mai noi, nu are ce să afecteze sarea. Dacă vorbim de maşini mai vechi atunci da, se pot uza şi din cauza asta, pentru că afectează tabla. Sarea roade şi asfaltul, dar este stratul de uzură mai dur care ar trebui să protejeze. De aceea primăvara apar gropile, pentru că sarea distruge asfaltul. Dar şi gerul este de vină, pentru că în crăpătura din asfalt intră apă, îngheaţă la ger şi aşa crapă asfaltul”, a explicat Silviu Moisa.

Sarea, aruncată în mormane pe trotuare

Dacă şoferii nu sunt afectaţi în aşa mare măsură de sarea de pe şosele, pietonii au în schimb mari bătăi de cap. „Problema este că la noi se aruncă sarea de bucătărie în mormane pe trotuar. Nu este aruncată uniform. Atunci, dacă calci în sarea asta, poţi să-ţi faci praf încălţămintea. Ar fi bună şi o sare un pic mai fină, asta e prea dură. Aşa de dură este bună pentru drumuri, nu pentru trotuare”, a explicat inginerul chimist.

Sursa - infoMM.ro


Share
 

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact