logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Drama la Bacalaureat 2011 - proba la Limba şi Literatura Română PDF Imprimare Email 4771 Afişări
Scris de Kadar Szonja   
Marţi, 28 Iunie 2011 22:11

Ieri, pe 27 iunie s-a încheiat prima probă scrisă la Bacalaureatul din sesiunea iunie-iulie 2011.Dupa cum se ştie deja, liceele din Sighetu Marmatiei, de fapt din toată ţara au parte de frumoase camere de supravegheat, care promit un bacalaureat cinstit, dar nu numai. Se zvoneşte că anul acesta se va “cădea pe capete” din cauza faptului ca nu se poate copia… dar până la urma, “căzutul pe capete” la Limba şi Literatura Romana va fi din cauza… neatenţiei.

Imediat dupa proba la română s-a observat atât pe internet cât şi din “auzite” că aproximativ un sfert dintre elevii care au participat la examen… au încurcat opera de la partea a III-a.

 

Subiectul, din punctul meu de vedere a fost clar şi concis:

 

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de două-trei pagini, despre particularităţile de constructie a personajului dintr-un text dramatic studiat, apartinand unuia dintre autorii canonici: I.L.Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

- sustinerea unei opinii despre modul in care se reflecta tema textului dramatic in constructia personajului ales;

- prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;

- relevarea unei trasaturi dominante a personajului, ilustrate prin doua episoade/ secvente dramatice semnificative/ citate comentate;

- ilustrarea a patru elemente de structura si compozitie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, indicatii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.).


Deci, s-a cerut clar un TEXT DRAMATIC. La liceu, se studiază “O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale, “Iona” de Marin Sorescu şi la unele licee “Jocul Ielelor” sau “Suflete Tari” de Camil Petrescu. Problema a fost că la şcoală s-a pus accentul pe altă operă a lui Camil Petrescu, adică “Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, aceasta fiind un ROMAN de analiză psihologică.

Ce au facut o mare parte a elevilor? Au omis partea cu “text dramatic”, au omis că la şcoală au învăţat de Caragiale şi Sorescu comedie şi dramă şi au hotărât că vor scrie ce ştiu mai bine, adică “Ultima noapte(…)” Unii spun că din cauza faptului că nu au studiat drame Camil Petrescu s-au încurcat, că a fost o capcană de la Minister, dar eu cred că de fapt, a fost un ajutor, s-au gândit probabil că cei care au studiat la şcoală “Jocul Ielelor” sau “Suflete tari” ar vrea să le scrie, şi atunci să le arate că e corect.

Personal, mi se pare şocant că în toată ţara s-a produs aceeaşi “confuzie”, mai degrabă neatenţie! Ceea ce m-a deranjat şi mai tare, a fost că cei care au greşit, în loc să accepte că e vina lor, îşi plâng de milă şi dau vina pe alţii… pe sistem, pe programă, pe profesori, pe cerinţă.

Foarte mulţi elevi spun că s-au incurcat pentru că se cerea “text dramatic” şi nu “gen dramatic” şi că „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” e un roman cu caracter dramatic, deci au scris corect şi au dreptul la punctaj... lucru care mi se pare greşit. Orice elev care a fost cât de cât atent la ore ştie să facă diferenţa între text dramatic şi text epic! Orice elev care ştie măcar ce are de învăţat pentru bacalaureat, ştie că opera lui Caragiale e o comedie, că opera lui Sorescu e o drama, şi de ce, în ce logică, în ce univers paralel ar pune Ministerul român psihologic alături de celelalte două?

Acum, părinţii şi elevii (şi chiar unii profesori!!) încearcă să dovedească că nu „bieţii” copii sunt de vină, înceând să demonstreze cum că romanul e text dramatic! Mie, personal mi-ar fi ruşine şi aş tăcea din gură. Şi eu am făcut câteva mici greşeli de neatenţie, dar singura care este de vină sunt eu, nu încerc să găsesc scuze penibile. Unde s-a ajuns în Romania? Când sute de elevi nu sunt în stare să citească o cerinţă până la capăt? (atenţie, se menţionează INDICAŢII SCENICE care rezultă automat text dramatic, teatru). O ţară în care elevii merg la examen şi când li se cere să deseneze un cerc, fac un pătrat, şi după aceea mai şi îndrăznesc să se revolte şi să încerce să demonstreze că de fapt, pătratul e un cerc... Dacă se va întâmpla ca acum câţiva ani, când „Moromete a schimbat bac-ul” şi li se va da punctaj va fi foarte necinstit faţă de elevii care au scris corect. Aşa ar putea foarte bine să meargă elevii la bac, să scrie ce ştiu mai bine indiferent de cerinţă, şi după aceea să strige în gura mare că au dreptate.

Oricum, foarte trist, dar pe cât de trist, pe atât de şocant... Sunt sigură că daca ar vedea ce s-a întamplat, Caragiale s-ar amuza copios pe seama acestora...



AUTOR: Kadar Szonja


Share
Ultima actualizare Miercuri, 29 Iunie 2011 05:14
 

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact