Acum mai bine de zece ani, în Maramureşul istoric, se făcea multă vorbire despre un pod cu patru benzi peste Tisa, la Sighetu Marmaţiei. Era şansa pe care proiectele PHARE o dădeau zonei economice Maramureş (din România) - Transcarpathia (din Ucraina). Nu s-a materializat proiectul, însă studiile, planurile şi dorinţa oamenilor de a se deschide către noi colaborări şi investiţii tot au rămas. Proiectul podului peste Tisa a stat ani buni în dulapurile prăfuite ale Consiliului Judeţean Maramureş. Atunci, în 1997, s-au făcut vizite la Ujgorod (capitala regiunii Transcarpatia), s-au semnat fel de fel de acorduri. Cel mai important însă, cu Guvernul de la Kiev, nu s-a făcut. Maramureşul nu putea rata banii care veneau pe proiecte PHARE şi i-a canalizat către alte investiţii. Anul trecut, în campania de la locale, actualul viceprimar al Sighetului, Ovidiu Nemeş, le promitea sighetenilor că va încerca să readucă în actualitate podul industrial peste Tisa. "Este la faza de proiect tehnic. Atunci, în ’97, era cel mai bine pregătit proiect din ţară pe PHARE 2000. Mai trebuia doar un acord între cele două guverne. Acesta însă nu s-a realizat. Acum, după mai bine de zece ani, s-a schimbat mult viziunea şi deschiderea către vest a ucrainenilor şi cred că are şanse să intre în lucru. Ne ajută şi proiectele transfrontaliere, care sunt o necesitate într-un judeţ de frontieră", a punctat vicele municipiului Sighet, Ovidiu Nemeş.
• Noi facem podul, voi doar legaţi-l la un drum! Faptul că nu se profită îndeajuns de poziţia pe care judeţul nostru o are - de graniţă estică a Europei - este arhicunoscut. Rămâne de văzut cine se va "trezi" şi cum va uza de acest punct forte. "Odată ce podul va fi dat în folosinţă, acesta va atrage după el şi alte investiţii. Acolo, pe malul Tisei, ar merge de minune ceva în genul unei «zone libere», un soi de parc industrial, care să ofere investitorilor multe facilităţi pentru a-i atrage! Pentru că asta e realitatea: investitorii trebuie «momiţi» cu ceva. Într-o zonă moartă, din punct de vedere economic, nu-ţi vine nimeni. Nu ştiu ce sursă de finanţare se va găsi, dar zic că e extrem de util. Şi încă ceva: oricare din cele două obiective de infrastructură din Maramureş (Podul peste Tisa sau Tunelul pe sub Gutâi) se va face primul, îl va «trage» şi pe celălalt după el, pentru că sunt proiecte complementare. S-a decis ca toate cheltuielile cu podul să le suportăm noi, iar ei, ucrainenii, doar să îl lege la o şosea", spune Vasile Şpan, directorul Direcţiei Tehnice din cadrul CJ Maramureş. Cât de important este pentru judeţ şi pentru oraşul Sighet un asemenea obiectiv este evident. În plus, zic toţi specialiştii în "criza financiară", americanii pe timpul recesiunii din secolul trecut au construit "în prostie", au investit cel mai mult în infrastructură şi au creat locuri de muncă atât de puţine în astfel de momente. N-ar fi rău să luăm exemplu. • Consulul ştie. Dar vrea? La toate întâlnirile pe care oficialităţile ucrainene le-au avut în Maramureş, în ultimii doi ani cel puţin, s-a făcut referire la punctele de frontieră ce leagă cele două state şi comunităţile apropiate de graniţă. "Trebuie ca între cele două state să fie o legătură mai mult decât sentimentală. Avem acel pod istoric, dar sunt de părere că este prea puţin. Am făcut adrese oficiale către toate autorităţile, de sporire a numărului de puncte de frontieră dintre cele două state. Un pod rutier peste Tisa ar fi benefic din punct de vedere economic pentru ambele comunităţi, atât cea română, cât şi cea ucraineană", a declarat Yurii Verbztskyi, şeful Consulatului General al Ucrainei în România, în vizita pe care făcut-o în Maramureş chiar ieri, 15 aprilie. Şi Primăria Sighet se interesează de posibilitatea ca podul peste Tisa să se materializeze. În acest context, a avut loc o vizită a responsabililor din primărie şi a firmei de proiectare în zona lacului amenajat pe partea dreaptă a DN18, în locul unde se doreşte a fi amplasat podul. Şi la CJ Maramureş interesul pentru un asemenea proiect este în creştere. "Chiar dacă momentan nu este o prioritate a anului 2009, podul industrial de beton de la Sighet este deosebit de important. Este o uriaşă legătură către est şi de ce să nu recunoaştem că debuşeul economic al Maramureşului poate fi Ucraina", a punctat Mircea Man, preşedintele CJ. Sursa: Glasul Maramuresului
|