logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Cine sunt varstnicii de langa noi? PDF Imprimare Email 2941 Afişări
Scris de Apopi Mariana Diana   
Marţi, 30 Noiembrie 2010 15:27
Perceptia oamenilor privind persoanele in varsta este destul de diferita. In timp ce unii ajung sa ii stigmatizeze pentru deficitele si limitarile pe care inaintarea in varsta le implica, altora le este mila de ei. Cu toate acestia exista si segmente din populatie, desi mai reduse, care incearca sa ii mentina activi si implicati in munca cu copiii, nepotii, cu treburile casnice etc. Auzim destul de frecvent sintagmele ”daca nu mai lucreaza, e gata de el; sigur o sa inceapa sa se imbolnaveasca si in curand se duce”.
 
Din pacate, perceptia asupra batranetii este oarecum distorsionata de mass media prin intermediul reclamelor, articolelor si a stirilor prezentate. O imagine de ansamblu asupra batranului zilelor noastre ar fi ceva de genul: aspect imbatranit, cu o carja in mana, cu dureri ale articulatiilor, vedere incetosata, lipsa suportului financiar, parasit de catre familie, fara fota fizica, deseori violat/talharit/omorat pentru a i se lua pensia si asa mult prea mica etc. Iata si o scurta sinteza:
 
a. Articolele publicate prezinta imbatranirea ca fiind un proces asociat cu aparitia bolilor de inima, cele specifice aparatului locomotor si in principal se ofera sfaturi despre cum sa treci mai usor peste menopauza, peste diagnosticul cu o boala cronica si ce remedii ar exista pentru asta. Unele articole, din ziarele de senzatie prezinta cazuri de abuz ale vartnicilor, persoane violate si/sau talharite/ucise ori lasate in grija nimanui, intr-un apartament de bloc, fara nici un sprijin (cazul Angelei Ciochina, atat de mediatizat in ultima perioada, iar stirile de la ora 5, ProTv sunt exemple de astfel de cazuri).
 
b. Reclame adresate varstnicilor se impart in doua categorii: unele prezinta problemele intampinate de varstnici din punct de vedere medical, iar altele vizeaza rolul lor in societate si in familie. Astfel, probleme cardiace, probleme dentare, dureri de spate, dureri de picioare/musculatura/incheieturi, prostata, incontinenta urinara, (ex. reclame: Corega, Lioton gel, Snikers) apar frecvent la tv in pauzele publicitare. Industria farmaceutica a avut numeroase castiguri de pe urma acestor reclame care invita mai degraba la autoingrijire si tratament acordat, ”dupa ureche”, decat in urma unui control medical.
 
Sa ne amintim totusi si de reclamele care prezinta varstnicii in rol de soacre, de bunici, profesori sau maestri pe scena care ofera indicatii incepatorilor: reclama la iaurtul Casa Buna (rol de soacra), Maggie secretul gustului, reclamele la detergenti Ariel, Bonux etc.
 
c. Emisiunile pentru varstnici sunt destul de putine, iar ca si exemplu am ales ”Izvor de sanatate” (etno tv) cu tematica: sanatatea si pastrarea ei.
 
d. Imaginile si stereotipurile despre varstnici sunt urmatoarele:
-lipsiti de vitalitate;
- Forta fizica scazuta;
- Au probleme cardice, cu rinichii sau urinatul, iar barbatii cu prostata;
- Femeile in principal au probleme cu dantura;
- Sunt parintii intelepti care dau sfaturi despre cum se tine o gospodarie, cum se gateste ieftin si bun (reclame la detergent, vegeta, iaurt etc.)
- Sunt bunicii care au grija de nepotii lor si ii acompaniaza pe acestia in timpul lor liber;
- Joaca rolul profesorilor sau a maestrilor in diverse domenii (arta, cinema etc.);
 
Asadar, CINE sunt varstnicii din jurul tau?
 
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
Diana Mariana Apopi, Psiholog sub supervizare, student-masterand in cadrul Universitatii Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Masteratul de Psihologie Clinica, Consiliere si Psihoterapie, precum si Masteratul de Psihologia Sanatatii, anul 2; editor online www.suntparinte.ro   

Share
 

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2024 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact