Etnobotanicele sau distractia ”knackeri-lor” Imprimare 2443 Afişări
Scris de Apopi Mariana Diana   
Vineri, 28 Ianuarie 2011 08:15
Marius Marosan este un tanar sighetean plecat in strainatate (Irlanda) de ani buni si dornic sa se stabileasca intr-o altfel de tara, in care viata, se traieste altfel care ne-a trimis un material pentru campania site-ului Stop Etnobotanice pe care dorim sa-l publicam in intregime.
 
”Avand in vedere amploarea la care s-a ajuns in problema acestor plante si a magazinelor de profil, am fost rugat zilele astea de o prietena care scrie pentru Sighet Online sa fac o paralela intre fenomenul etnobotanicelor care este in floare in Romania si atitudinea fata de consumul acestor substante aici, in Irlanda. Prima si cea mai importanta diferenta dintre Romania si Irlanda la acest capitol am observat-o instantaneu si e legata de tipul oamenilor care consuma produse comercializate de aceste magazine de vise, cum se numesc ele in Romania, sau magazine de mirodenii (spice shop) cum se numesc in Irlanda.
 
Daca in Romania majoritatea celor care consuma astfel de produse sunt elevi si studenti cu o stare financiara cel putin satisfacatoare si cu o educatie minima, in Irlanda majoritatea fac parte din categoria celor numiti “knackeri” - persoane care se caracterizeaza prin lipsa de educatie, lipsa de igiena si atitudine in general anti-sociali. Daca in Romania aceste produse sunt consumate pentru ca “asa face lumea” sau pentru o distractie “diferita”, in Irlanda aceste produse sunt o alternativa la pretul ridicat al bauturilor alcoolice si al drogurilor “conventionale”. Irlandezii prefera sa cheltuiasca 5-10 euro pentru astfel de substante care sa le induca o stare de euforie sau un alt fel de betie, decat sa cheltuiasca 45-50 de euro pentru a se imbata intr-un bar.
 
O alta diferenta intre cele doua tari este limita de varsta: in Romania poate sa cumpere sau sa intre intr-un magazin orice persoana peste 18 ani, in vreme ce in Irlanda trebuie sa ai cel putin 21 de ani pentru a achizitiona “mirodenii”. Daca in Romania acest “fenomen” este extrem de mediatizat, in Irlanda este aproape un subiect tabu, in mare parte si datorita indiferentei populatiei fata de acest subiect. Am vorbit cu oameni de rand, cantareti, fotbalisti sau consilieri locali, insa pentru ei astfel de magazine fac parte deja din cadrul “natural” al orasului, in principal datorita faptului ca nu se inregistreaza spitalizari din cauza acestor consumuri. Acest lucru se poate datora si componentei chimice ale substantelor care e posibil sa nu fie la fel de toxice in Irlanda cum sunt in Romania.
 
Concluziile le trage fiecare, insa e clar ca aceste substante nu ofera o imagine pozitiva celor care le consuma si mai mult ca sigur ca afecteaza sanatatea fiecaruia foarte grav in unele cazuri. Fiecare trebuie sa se intrebe daca e dispus sa isi asume un asemenea risc doar pentru a fi “cool” sau pentru ca “si altii au luat”. E vorba de o decizie gresita care poate pune capat vietii si personal consider ca oricat de distractiv sau oricat de placut ar fi, nu merita riscul! Si pe deasupra te gandesti si la dialogul dintre colegii de scoala/facultate daca se intampla ceva: “Unde-i George?”, “E in coma in spital!”, “Da` ce-o patit?”, “A consumat un cocktail facut din X, Y sau Z combinatii de plante!”, “Ce cool e!” Asa ca inainte sa aruncati banii pe toate chimicalele ganditi putin, ca nu doare!”
 
Autor: Marius Marosan, blog personal puidemorosan.blogspot.com

Share
Ultima actualizare Vineri, 28 Ianuarie 2011 09:15