Lansare proiect - Creativitatea elevilor în construirea identităţii şcolii şi a comunităţii Imprimare 3608 Afişări
Scris de Mintau Marcel   
Luni, 14 Martie 2011 21:23

Azi, 14.03.2011, la Şcoala cu clasele I-VIII Rona de Sus a avut loc lansarea proiectului Creativitatea elevilor în construirea identităţii şcolii şi a comunităţii. 

Din 633 de proiecte depuse, la nivel de ţară, în cadrul programului Parteneriat pentru educaţie! Granturi pentru şcoli în dificultate al Fundaţiei CEDU 2000+, 100 au obţinut finanţarea. Între acestea se află şi proiectul Şcolii cu clasele I-VIII Rona de Sus (singurul acceptat din zona Sighet, iar la nivelul judeţului au fost acceptate 9 proiecte).

Valoarea grantului este de 15 000 lei, bani care vor acoperi cheltuielile activităţilor din cadrul proiectului. Activităţile se desfăşoară pe o perioadă de 8 luni, iar din grupul ţintă fac parte 56 de elevi de etnie ucraineană, cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate

La eveniment au fost prezenţi cei 56 de elevi care fac parte din grupul ţintă, părinţi, cadre didactice, dl Primar Ioan Romaniuc, dna.bibliotecar Maria Albiciuc, reprezentanţi ai Primăriei şi alţi invitaţi. După o introducere făcută de Dna. Director, Loredana Luşcan, care a felicitat echipa de proiect au fost prezentate activităţile proiectului realizate în Power Point.

          Au fost prezentate  cele cinci activităţi care urmează să se desfăşoare: Arta fotografică de ieri şi de azi –punte între generaţii, de către  prof. Rodica Faur,  În căutarea artei populare ucrainene, prof. Violeta Laviţă, Pe urmele lui Creangă- prof. Mirela Dobra,  Clubul istoricilor-prof. Dorina Ulici, care este şi coordonatorul proiectului,  Experimente în natură-prof Dorina Herea.

            Activitatea Arta fotografică de ieri şi de azi –punte între generaţiiare ca obiectiv fundamental  dobândirea de către elevi a unor cunoştinţe şi abilităţi practice  în ceea ce priveşte  arta fotografică. Elevilor le vor fi prezentate metode şi aparate de fotografiat folosite în trecut precum  şi tehnica modernă de realizare a fotografiilor. În continuarea activităţii , elevii vor aduna din casele bunicilor poze vechi care reprezintă familiile acestora şi diferite ipostaze din viaţa comunităţii şi din împrejurimi. Următorul pas reprezintă identificarea locurilor din localitate surprinse în fotografiile de demult şi imortalizarea lor de către elevii participanţi. Pentru a oferi şi generaţiilor viitoare posibilitatea de a afla informaţii despre‚ timpurile apuse’ ,se vor scana pozele şi vor fi salvate în format digital alături de cele realizate de elevi. Aceste fotografii vor fi prezentate într-o expoziţie în cadrul şcolii şi după o selecţie , se va realiza un album.

              „ În căutarea artei populare ucrainene ” este o activitate care are la bază nevoia elevilor de etnie ucraineană de a-şi cunoaşte originile , de a înţelege şi cunoaşte patrimoniul în contextul său istoric şi social , pentru a discerne valorile sale fundamentale . Acest lucru va contribui la salvarea , protejarea şi valorizarea patrimoniului artistic , cultural şi peisagistic al localităţii Rona de Sus .

          Desfăşurarea aproape în totalitate a activităţilor în aerul  liber din fascinanta lume a satului va aduce în proiect o pată de culoare inedită . Fiecare participant la proiect va fi un cercetaş , care , sub atenta îndrumare a profesorilor , va cerceta locurile natale , descoperind frumuseţea artei populare ucrainene , care va transforma călătoria fizică într-o călătorie intelectuală şi afectivă . În această călătorie , elevul va imortaliza momente din  cadrul activităţii , folosind astfel tehnologia modernă ( aparatul foto şi camera video ) pentru o mai bună  conservare şi promovare a valorilor artistice , culturale şi peisagistice .

           Constituirea miniatelierelor meşteşugăreşti în cadrul şcolii reprezintă o altă etapă din această  activitate ,unde elevii vor avea posibilitatea să confecţioneze diferite  obiecte de artă populară cu specific ucrainean .

         Activitatea   „ Pe urmele lui Creangă ”- Pornind de la opera marelui scriitor I. Creangă, deoarece acesta a realizat pentru prima dată în literatura română cea mai atractivă şi mai accesibilă operă, am dori să-i atragem pe elevi înspre lectură. Fiind copii de etnie ucraineană se exprimă greu în limba română şi doar citind mult îşi vor dezvolta vocabularul şi creativitatea. Una dintre metodele pe care o vom folosi spre a-i atrage pe elevi înspre lectură va fi „Cartea trasă în ciocolată”, metodă folosită în prezentarea fragmentelor din opere literare create de I. Creangă. În urma acestei lecturări elevii vor face o prezentare PPT care va cuprinde idei din aceaste opere, îşi vor spune impresiile în compunerile realizate de ei, vor realiza pliante. O altă activitate pe care o vom face  va fi vizionarea filmului „ Amintiri din copilărie”, după care vom pune în scenă împreună cu elevii de gimnaziu opera vizionată. Jocul de rol fiind o metodă foarte îndrăgită de elevi îl vom folosi şi cu elevii de ciclu primar punând în scenă poveştile „Capra cu trei iezi” şi „Ursul păcălit de vulpe”. Activitatea intitulată „Nică peste timp...” va cuprinde creaţii literare ale elevilor inspirate din opera lui Creangă şi expoziţia de desene proprii însoţite de citate din textele citite, ilustrative pentru opera marelui povestitor.

             „ Clubul istoricilor ”- Din analiza evaluarilor formative şi sumative am constatat că un mare  număr de elevi  nu reuşesc să obţină punctajul maxim pentru eseuri, argumentări scrise sau elaborarea unor texte cu termeni specifici istoriei.

           Această activitate este concepută ca un program de sprijin pentru elevii care au dificultăţi în comunicarea verbală şi scrisă şi totodată doreşte să fie o iniţiere a elevilor în realizarea produselor istorice cu ajutorul fotografiei. Activitatea este structurată în trei etape: crearea unui panou cu fotografii din istoria şcolii, elaborarea unui Album al şcolii şi elaborarea unei broşuri cu titlul Portrete de dascăli. Albumul şi broşura  pot deveni  documente/ izvoare istorice pentru scrierea unuei monografii a şcolii.

           Elevii îşi vor alege un mentor ( un fost elev al şcolii/părinte/profesor ) care va avea rol de a-l îndruma pe elev în adunarea materialelor şi redactarea articolului din broşură.

Prin această activitate elevii vor fi puşi în situaţia de a comunica verbal, de a da dovadă de iniţiativă, de a contribui la construirea identităţii şcolii, iar la rândul lor vor fi ei înşişi mentor pentru elevii din clasele mai mici.

            În cadrul activităţii „ Experimente în natură ”  elevii vor avea posibilitatea să reproducă şi să surprindă numeroase fenomene fizice pe peliculă fotografică sau pe hârtie cu acuarele; pe parcurs se vor preleva probe de sol cu scopul determinării acidităţii din diferite zone ale comunei sprijinind în felul acesta agricultura locală (sugerând locuitorilor soiurile de plante potrivite la solurile prezente şi oferind sugestii pentru îmbunătăţirea calităţii acestora).Vor experimenta prin activitate proprie producerea de compost, care este un îngrăşământ natural folosit în agricultura ecologică. Partea importantă a activităţii se va desfăşura în zona Coştiui deoarece aşezarea este situată pe fosta mina e sare. Se vor avea în vedere următoarele aspecte: prevenire degradării solului, protejarea plantelor şi vieţuitoarelor din jurul lacului sărat , informarea localnicilor  printr-un pliant asupra posibilelor alunecări de teren.

            În timpul lansării proiectului au fost distribuite materiale publicitare legate de activităţile propuse, s-au făcut fotografii şi au fost scrise impresii în Jurnalul proiectului.

Aşa cum spune şi numele acestui proiect, coordonatorii activităţilor doresc ca rezultatele proiectului să depăşească aşteptările şi să rămână un model pentru viitorii elevi ai şcolii şi să realizeze şi alte proiecte utile şcolii şi comunităţii.

Este un progres al şcolii, a fost emoţionant şi provocator!

Multumim pentru informatiile furnizate doamnei director Loredana Luşcan!


Share
Ultima actualizare Luni, 14 Martie 2011 21:29