De ce proiectul de la Rosia Montana este unul de interes national? Imprimare 2037 Afişări
Scris de Hotea Cristian   
Sâmbătă, 09 Noiembrie 2013 12:39

Roşia Montană este o localitate din judeţul Alba, care a căpătat o notorietate deosebită datorită proiectului minier ce se vrea a fi implementat în această zona.Televiziunile şi presa scrisă au informat mai mult sau mai puţin despre acest proiect, unul de interes naţional, după cuvintele mai marilor conducători ai ţării. Totul a început în jurul anului 1997 când RMGC (Roşia Montană Gold Corporation) a primit licenţa de concesiune pentru exploatare, valabilă pentru următorii 20 de ani.
 
În urma studiilor geologice realizate de către RMGC, zăcământul auro-argintifer ar conţine aproximativ 300 tone de aur şi 1480 tone de argint, zăcăminte despre care geologii români aveau informaţii încă din perioada comunistă.În 2006,în urma unui interviu realizat de o revistă, Aurel Sîntimbrean ( geolog şi totodata fost inginer-şef al Exploatării miniere de stat Roşia Montană) relata despre proiectul iniţiat de RMGC. Poziţia lui era destul de clară şi anume, nu era de acord cu respectivul proiect de exploatare. Poziţia dânsului nu s-a schimbat nici în ziua de azi, acesta continuă sa fie unul dintre cei care nu văd doar partea plină a paharului, care oricum este mai puţin plin decât gol. Un fapt important prezentat de acesta de-alungul anilor este valoarea mare a celorlalte metale de la Roşia Montană, zăcămintele de titan, germaniu, arseniu, molibden, vanadiu, nichel, cobalt, galiu şi wolfram valorând de 4 ori mai mult decât cele auro-argintifere.
În perioada iunie 2002 – mai 2004 și octombrie 2006 – februarie 2008, RMGC achiziţionează proprietăți în zona proiectului. În 2007, RMGC începe construirea cartierului de strămutare din localitatea Recea, urmând ca in 2009 să fie inaugurat, iar aproximativ 125 de familii să se mute in noile locuinţe.În acelaşi timp, există familii care au decis să nu işi vândă proprietăţile şi să rămână in Rosia Montana, fiind legati sentimental de acele locuri. Comunitatea a fost scindata la apariţia proiectului deoarece nu toată lumea era de accord cu acesta, gândul la părăsirea şi distrugerea localitătii deranja o bună parte a locuitorilor din zona respectivă. În urma campaniei de achiziţii, RMGC a reuşit să obţină in jur de 80% din suprafaţa destinată proiectului, scopul acestora fiind de a obţine toate proprietăţile, pentru a avea dreptul de a începe exploatarea. 
 
RMGC a iniţiat o campanie publicitară agresivă pentru a-şi susţine proiectul. Numai în acest an, au fost difuzate  peste 3.000 de spoturi si inserţii publicitare, distribuite către un număr mare de televiziuni, printre care şi Televiziunea Română. Potrivit unor surse din piaţa media, suma investită de RMGC în campaniile de promovare a proiectului de la Roşia Montană este de ordinul zecilor de milioane de euro. La mijlocul lunii octombrie, CNA interzice reclamele pentru proiectul de exploatare de la Roşia Montană, precizând că acestea induc publicul in eroare, promoveaza un interes politic, sunt agresive şi nicidecum comerciale. Cererea de interzicere a fost redactată de către Eugenia Voda(realizatoarea emisiunii „Profesioniştii” de la TVR), printr-o „plângere deschisă” intitulată „De ce e 'bun pentru România' un Lac Otrăvit, mai mare decât Monaco?".
 
AUTOR: Hotea Cristian, student sighetean in Bucuresti

Share