Așa DA/ Așa NU. Creating Cultural Events! (Autor: drd. Mariana Andreea Chindriș) Imprimare 1776 Afişări
Scris de drd. Mariana Andreea Chindriș   
Joi, 25 Septembrie 2014 19:33

The best executive is the one who has sense enough to pick good men to do what he wants done, and self-restraint to keep from meddling with them while they do it.” ― Theodore Roosevelt

De curând am asistat la un festival într-un oraș din Franța, Angers. Nu ar fi fost singurul festival din străinătate pe care l-am văzut, au mai fost și altele prin Germania, Elveția, multe orașe din Franța, Polonia, Luxemburg. Mai multe motive rezidă în scrierea acestui articol: marea discrepanță pe care o resimt în organizarea unui eveniment creat de profesioniști în turism și poate de amatori în domeniu. Autorul Scoot Adam, în God's Debris: A Thought Experiment afirma: “You can change only what people know, not what they do.” Cred că este încă de lucru la mentalitatea și viziunea oamenilor asupra organizării unui eveniment și nu numai. Un alt motiv constă în repetarea anumitor tipare (comunist, prea folcloric, prea mult circ și mâncare, că trebuie realizat și bifat pe listă, prea mult trebuie să facem propagandă….. ) pe care le vedem în orașul Sighet. Un bun leader în organizarea de evenimente și business advisor din U.S.A., sugerează că :“If you really want the key to success, start by doing the opposite of what everyone else is doing.”

În Angers a fost un festival cultural dedicat publicului larg: părinți, tineri, studenți, persoane cu dizabilități etc. A avut o durată de 4 zile, de joi până duminică. A fost un festival al culturii cu diverse spectacole de teatru, circ, dans, ateliere de conversații cu invitați din Africa (Côte d’Ivoire, Senegal, Togo etc) care au vorbit despre fabule și anecdote cu teme actuale din politică, globalizare, economie, studiul pieței internaționale, rasism, diferite culturi din Africa etc.; a mai fost prezent un concept interesant de ‘’instalații plastice’’ care reprezentau diferite construcții (castele, catedrale, părți din biserici etc.) realizate din carton și un simplu scotch, iar spectatorii erau invitați de a veni de acasă cu o cutie de carton neutilizabilă și de a construi o operă de artă. Parcurile sau fronturile de apă au fost invadate de un concept ‘’respiration végetale’’ unde anumiți ecologiști/ biologi/ iubitori de natură au creat povești în legătură cu biodiversitatea locului sau istoria pentu a incita populația locală la plimbări în aer liber. Mi-a plăcut mult că acest festival a luat în considerare diferite locații din centrul orașului și din zona gării. Concertele și spectacole au avut loc la fronton de apă, în parc, pe străzi, în piețe, castel, catedrală, curtea unui muzeu etc. În ceea ce privește muzica au fost concerte de jazz, fanfară, orchestră simfonică, house și electro etc.

Sunt multe aspecte care mi-au plăcut în cadrul festivalului : ai parte chiar de un ‘’adevărat spectacol’’ și nu de ‘’circ’’ cum vezi pe la noi; un festival bine organizat în care instituția publică oferă mână liberă profesioniștilor în turism pentru a organiza un eveniment de anvergură; în oraș există un oficiu de turism pentru turiști și comunitatea locală și PRODUCE materiale de informare turistică; un eveniment organizat de la A la Z de tineri și diferite asociații din domeniul istoriei, poeziei și literaturii; ca turist ești bine informat printr-o agendă actualizată cu ceea ce se întâmplă în fiecare oră/zi, o hartă cu toate punctele numerotate: concerte, piese de teatru, comedie și circ, balet, dans, campionat de conversații etc. Ceea ce este interesat este că agenda este organizată pe intervale de ore, iar în fiecare oră în diferite locații se desfășoară spectacole. Deci, în 4 zile ai timp să vezi cam tot. Îmi place că sunt standuri de informare pentru turiști, nu numai cu hărți și programul pe zile, ore, minute, descrieri, ci și tricouri, genți inscripționate cu logo-ul festivalului, sunt afișate liste cu devierile autobuzelor în stații, parking-ul este gratuit pentru mașini după ora 20, în cazuri de urgență poliția, ambulanța și pompierii sunt prezenți în puncte cheie, coșuri pentru gunoaie la tot pasul în scopul de a avea o curățenie și un festival ecologic, toalete ecologice etc.

Îmi place cât de mult se vede gradul de cultură și mai ales de civilizație, acel background al unei populații: la începerea unui spectacol publicul se așează pe jos în semicerc indiferent că stau pe scări, pe pietre, pe nisip, pe iarbă pentru ca toată lumea să poată vedea în mod normal tot ceea ce se poate vedea. Îți este mai mare dragul să vezi acești oameni care vin cu o jumătate de oră înainte de începerea unui spectacol și se așează pe scaune pentru a urmări cu calm, liniștiți și cu mare nerăbdare tot ceea ce a fost pregătit de artiști. La fiecare spectacol se trece de la senzații nagative la pozitive, urcă și coboară în suflet o mulțime de emoții... Fiecare concert, piesă de teatru, este un concept original și unic, care te poate mișca, te poate bucura, te poate speria, te poate liniști, te poate fac se spui woww!! Respectul pentru artiști este enorm, se aplaudă mult și zgomotos, sunt lăudați în public, se cântă tot felul de cântece frantuzești tradiționale de către public, ai acea senzație că este respectată cultura și nu doar în cadrul unui festival 

Seara se vedea catedrala orașului luminată, cu diferite jocuri de lumini și modele, diferite povești care rulează pe clădire. La noi orice festival se rezumă la câteva spectacole, o mâncare bună (sarmale/ mici/ grătare), bere sau o țuică după preferință!! Aici în Franța sunt standuri de catering bine organizate (lista de meniu + preț, promoții), oamenii stau frumos la rând și se respectă.

Instituțiile publice aici alocă bugete serioase pentru cultura tinerilor și îndeosebi a populației locale. La noi fondurile se risipesc în vânt pentru reabilitarea trotuarelor/ străzilor în perioada mandatelor de zeci de ori!!!!!

Ceea ce a fost un element de surpriză pentru mine este că domnul primar al orașului a urcat pe scene doar pentru câteva minute de a saluta spectatorii, nu a stat foarte mult și nici în perioda de desfășurare a evenimentului nu au fost scurte pauze de câteva minute în care auzi ‘’Primarul x dorește să salute locuitorii orașului’’. La sfârșitul evenimentului acest primar nu a fost prezent. Nu au fost nici afișe cu primarul peste tot, mai ales pe scenă.

 

Primele lucruri care îmi vin în minte când mă gandesc la un eveniment cultural sau festival pentru o comunitate este: de ce? care este scopul? ce obținem de aici? Oricare ar fi scopul organizatorilor, cel mai important este să ai în vedere succesul evenimentului propriu-zis și o serie de strategii after event pentru a îmbunătăți ‘’formula’’! Profesionalism ! Este bine să educi publicul, este bine să ai o serie de obiective bine stabilite de la bun început (financiar, social, personal). Să nu uităm: comunicarea, colaborarea și încrederea în oameni calificați cu anumite competențe în turism sunt necesare pentru o bună reușită a unui eveniment. Pentru organizarea unei eveniment avem nevoie evidentă de fonduri și sponsori, de voluntari neplătiți. După ce ne-am gândit la un plan pentru buget, alegem bineînțeles data/ sezonul/ locul evenimentului. Intervine LOGISTICA/ MANAGEMENTUL ORGANIZAȚIONAL. Marele inventator și om de știință, Thomas Alsa Edison spunea: ‘’Good fortune is what happens when opportunity meets with planning’’.

După parerea mea, planificarea este partea cea mai importantă a unui eveniment. De ce? El asigură succesul! Aici este vorba despre acel plan genial care ar trebui să cuprindă o serie de lucruri: cum va arată organizarea scenelor, echipelor care defilează, unde vor fi amplasate stand-urile de informare pentru turiști, care monumente sau clădiri istorice din oraș pot fi puse în valoare, ce putem face cu suprafața locului unde se va organiza spectacolul, cum poate fi împărțit și valorizat/amenajat atractiv, de ce echipamente avem nevoie, care vor fi extra-costurile, câți oameni sunt necesari pentru a organiza acest eveniment, care sunt echipele și liderii lor + sarcini, unde se va fotografia și cine filmează întreg spectacolul, cine prezintă spectacolul, ce facem dacă avem persoane cu dizabilități/ cum putem să îi integrăm, cine se va ocupa de partea de marketing/ promovare, care sunt canalele de comunicare ale mesajelor transmise către public, coordonarea mas-mediei, ce activități va include programul, cum va fi organizat acest program pe zile/ locații/ ore/ descrieri ale spectacolelor + informații utile/ hărți/ schițe, ce invitați vom avea în cadrul festivalului, crearea unui schițe de teren cu puncte cheie unde vor fi amplasate toilete ecologice, câte parking-uri sunt disponibile și eventual o gratuitate pe un anumit interval orar, diferite intrări și ieșiri din spațiul prevăzut pentru festival și montarea scenelor, orare cu devieri de autobuze afișate în stațiile de autobuz, numere de telefon utile (taxi, ambulanță, pompieri, poliție etc.). Pentru stand-urile de informare este nevoie de broșuri, bannere, flyere, tricouri personalizate etc.; se dau mii de telefoane pentru a rezerva diverse. Cum poate fi amenajat un spațiu pentru spectacol ca toți oamenii să poată vedea ceea ce se întâmplă; se pot pune în valoare anumite clădiri istorice din diferite părți ale orașului spre vizitare prin diferite programe turistice (catedrală, biserici, muzee etc.). Să nu uităm că hărțile sunt importante, vorbind din prisma geografului și a turistului, oamenii trebuie să știe exact în ce moment are loc un spectacol și la ce oră, cum ajung acolo și unde. Panourile informative sunt indispensabile în cadrul unui festival. Este importantă și agenda evenimentului care trebuie să cuprindă timpul, activitatea și persoana responsabilă pentru diferite acțiuni. Nu în ultimul rând, trebuie realizat un ultim check list cu echipa de lucru asupra logisticii; a invitațiilor trimise și răspunsuri, sosirea echipelor pentru spectacol etc.

În ziua spectacolului fiecare organizator trebuie să fie îmbrăcat cu un tricou personalizat inscripționat cu logo-ul/ numele festivalului și ecuson. În timpul spectacolului ar fi ideal ca niște voluntari să fie prezenți la diferitele părți ale spectacolelor pentru a număra spectatorii, a vedea care spectacol generează succes, ce prinde la public și ce nu, ce trebuie îmbunătățit și ce trebuie poate dat la o parte. La finalul spectacolului urmează în general partea de mulțumiri; acordarea de suveniruri invitaților sau diplome sponsorilor. Plus partea de clean up.

Este importantă organizarea unei întâlniri after event pentru a îmbunătăți viitoarea ediție în anumite aspecte; de a vedea dacă am respectat agenda; de a stabili probabil noi contracte cu alți participanți sau alți sponsori și de a obține donații etc. Însă mai important decât atât, liderul care organizează (și aici nu mă refer la domnul primar care ar putea aprea ca fiind…) trebuie să fie sigur că are mâna liberă să facă ceea ce dorește, să creeze concepte noi și unice, să îmbunătățească ceea ce s-a organizat poate în trecut etc. Însă de multe ori se poate ca el să fie constrâns de anumiți factori indirecți de ordin politic, relațiile sociale cu alte persoane din mediul public doar de dragul că ‘’așa dă bine’’. Desigur sunt șanse ca ideile să fie însușite de către alte persoane, primari care se laudă că ei au organizat tot sau că acest eveniment nu ar fi existat fără sprijinul lor! Îmi vine în minte un citat de Eleanor Roosevelt care precizează: ’’Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.’’

 

Și în încheiere mă întreb CÂND va deveni Sighetul, orașul nostru… cultural ? Avem noroc cu Clubul Rotary care mai organizează din când în când niște evenimente. Însă cine va crea evenimente pentru un oraș turistic și cultural? Cine se va ocupa de îmbunătățirea evenimentelor care există? Și aici nu mă refer la a schimba niște grupe de formații care vin să cânte an de an la noi în oraș. În afară de muzică, mâncare și niște grupe care fac anumite «prestații«  medievale ori folclorice, nu este altceva. Oamenii care sunt chiar capabili de a construi ceva sunt dați la o parte din diferite motive, sunt marginalizați și nu au o șansă la un loc de muncă în domeniul cultural-organizatoric pe măsura competențelor lor, ori societatea nu este pregătită să ofere aceste job-uri pentru resurse performante; ori încă ne lovim de ‘’comunism’’ de acei oameni care țin încă cu dinții la postul lor și trebuie să aștepți niște decenii până iese în pensie ‘’un comunist bătrân/ă’’ pentru a avea un loc unde poți pune în practică o experiență profesională; ori, aproape totul se învârte în jurul politicii și a șpăgii!! Alte situații, de la caz la caz, ar fi că trebuie să te dai bine pe lângă cei care au un cuvânt de zis într-o instituție ca să obții un job; nu e de mirare că tinerii aleg drumul străinătății pentru studii sau experiențe profesionale. Trist dar adevărat… În ce direcție se îndreaptă cultura?

 

Galeria foto o gasiti aici: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.919777624717383.1073741845.130616640300156&type=3

 

AUTOR: drd. Mariana Andreea Chindriș

Enseignante-doctorante en géographie 

Université d'Angers, France

 


Share
Ultima actualizare Joi, 25 Septembrie 2014 19:54