Premiera in Romania: Psihologii clujeni se implica direct in prevenirea abandonului scolar Imprimare 2170 Afişări
Scris de Apopi Mariana Diana   
Miercuri, 27 Octombrie 2010 13:58
2.500 de copii din invatamantul prescolar, provenind din medii dezavantajate, vor beneficia de sprijin psihologic specializat pentru a preintampina abandonul scolar. Proiectul, coordonat de Catedra de Psihologie Clinica si Psihoterapie a Universitatii ”Babes-Bolyai” (UBB), reprezinta o premiera pentru Romania.
 
Conform datelor Institutului National de Statistic (INS), disponibile la nivelul anului 2008, abandonul scolar reprezinta o problema majora a educatiei in Romania. Astfel, in 2008, 436.404 copii cu varste cuprinse intre 3 si 17 ani nu erau inscrisi la vreo forma de invatamant (gradinita, scoala, liceu si invatamant profesional). Incidenta abandonului scolar in randul copiilor proveniti din medii defavorizate este una mai mult decat ingrijoratoare. Astfel, doar un sfert din copiii proveniti din mediul rural ajung sa urmeze liceul. Raportul asupra Sistemului National de Invatamant, realizat anul trecut de Ministerul Educatiei, arata si o tendinta in crestere a ratei abandonului scolar, o triplare a acesteia, de la 0,6% in anul scolar 2000/2001, la 1,9% in anul scolar 2007/2008.
 
Proiectul pe care psihologii clujeni il vor lansa pe 27 octombrie 2010 isi propune atat sa previna aparitia problemei in sine (abandonul scolar), cat si limitarea in timp a problemei (daca aceasta s-a manifestat deja). In acest sens, psihologii implicati in proiect, vor lucra atat direct, cu copiii, cat si cu educatorii, consilierii si parintii copiiilor. In plus, proiectul isi propune si adaptarea curriculei prescolare, prin integrarea unor elemente de dezvoltare emotionala. "Pentru prima data in Romania, acest proiect abordeaza o problema educationala complexa cu un arsenal terapeutic adecvat, implicand psihologie clinica, consiliere psihologica si psihoterapie. Avem astfel sansa ca interventia sa nu fie doar una de forma, ci una terapeutica, care sa produca schimbare pe termen scurt, mediu si lung”, sustine psihologul Daniel David, seful Catedrei de Psihologie Clinica si Psihoterapie si coordonatorul proiectului. ”Problemele complexe nu pot fi abordate decat prin mijloace complexe. De prea mult timp problemele serioase din domeniul educatiei au fost abordate cu o mentalitate minimalista: resurse putine, interventii (cat mai) scurte, pe baza experientei dascalilor si/sau a profesionistilor din sistem. Dascalii sunt profesori de specialitate (matematica, romana etc.), nu specialisti in comportamentul uman. Alti profesionisti (cum ar fi sociologii) au alte competente cheie, dar nu in modificarea comportamentelor problematice. Ei trebuie lasati sa faca ce stiu sa faca foarte bine. Problemele majore ale copiilor sunt insa, de foarte multe ori, severe, clinice, astfel incat pentru a corecta sau diminua impactul lor negativ trebuie abordate terapeutic, nu doar educational", explica Daniel David.
 
Proiectul isi propune activitati grupate, prin natura lor, in patru categorii:
 
• Preventia abandonului scolar prin dezvoltarea si adaptarea curriculei prescolare
 
• Realizarea unui parteneriat de tip scoala-comunitate-parinti
 
• Formarea de profesionisti pentru furnizarea serviciilor de specialitate
 
• Servicii de interventie psihologica. Formarea de profesionisti in domeniu este o componenta deschisa a proiectului.
 
Consilierii si directorii gradinitelor care au inscrisi copii provenind din familii defavorizate, cu risc de abandon, se pot inscrie in program prin completarea unui formular disponibil pe site-ul www.dezvoltareemotionala.ro. Cererile vor fi analizate, consilierii si gradinitele (prin directorii lor) care vor participa la proiect urmand sa fie selectate in baza unor criterii de specialitate. Consilierii care completeaza cererile de inscriere trebuie sa fie angajati ai Ministerului Educatiei.
 
Proiectul ”Dezvoltarea Emotionala si Sociala Armonioasa a Copiilor Prescolari care Provin din Medii Dezavantajate in Scopul Prevenirii Fenomenului de Parasire Timpurie a Scolii” a fost propus de Catedra de Psihologie Clinica si Psihoterapie a UBB, avand ca parteneri Inspectoratul Scolar Judetean Alba si Inspectoratul Scolar Judetean Cluj. Proiectul este sustinut din fonduri structurale – Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane 2007-2013 ”Investeste in oameni”.
 
Durata proiectului este de 3 ani, in cadrul lui lucrand 30 de specialisti. Acest proiect nu este singura initiativa inovatoare a Catedrei de Psihologie Clinica si Psihoterapie a UBB. Grupul de psihologi ai catedrei clujene s-a implicat si se implica si in alte proiecte in premiera pentru Romania si chiar la nivel international, cum ar fi: studierea comparativa si introducerea psihoterapiei in tratamentul tulburarilor de anxietate, dezvoltarea psihoterapiei in realitatea virtuala (platforma PsyTech), rolul psihoterapiei in tratamentul chirurgical ori eficienta psihoterapiei in raport cu medicamentatia in tratarea ADHD (deficitul de atentie la copii). P
 
Informatiile sunt obtinute din comunicatul de presa transmis de domnul Daniel David, presei clujene.

Share
Ultima actualizare Miercuri, 27 Octombrie 2010 14:17