ISU Maramures la raport de an Imprimare 2638 Afişări
Miercuri, 16 Decembrie 2009 16:32

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgentă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, ca serviciu public deconcentrat in subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, şi-a desfăşurat activitatea pe baza cadrului normativ-juridic în vigoare. Obiectivul fundamental al întregii activităţi desfăşurate de inspectorat şi care a mobilizat majoritatea resurselor umane, materiale şi financiare avute la dispoziţie în anul 2009, a fost creşterea substanţială a calităţii măsurilor de prevenire şi eficientizarea continuă a acţiunilor de intervenţie în situaţii de urgenţă.


1.MĂSURI ÎNTREPRINSE ŞI ACŢIUNI DESFĂŞURATE

DE CĂTRE CENTRUL OPERAŢIONAL

  1. Analiză, evaluare şi coordonare intervenţie

Pentru creşterea capacităţii operaţionale a inspectoratului şi subunităţilor s-a organizat, condus şi desfăşurat 47 exerciţii tactice. Au fost reactualizate documentele privind organizarea intervenţiei, am planificat şi executat 255 recunoaşteri preliminare, s-au întocmit şi reactualizat 113 planuri de intervenţie şi fişe operative. (Anexa nr.1)

Printre cele mai relevante exerciţii tactice desfăşurate în cadrul inspectoratului în cursul anului 2009, amintim:

- exerciţiu privind intervenţia în caz de explozie la modulul de oxigen la Spitalul judeţean de urgenţă “Dr Constantin Opriş” Baia Mare.

- exerciţiu privind intervenţia în caz de explozie Depozitul de materiale finite de la S.C.Meduman SA Vişeu de Sus.

- exerciţiu privind intervenţia în caz de incendiu la magazine cu mărfuri industriale şi aglomerări de persoane la Magazinul Practiker Baia Mare;

- exerciţiu de alarmare publică şi de evacuare a populaţiei din zone potenţial afectabile din municipiul Baia Mare.

Din analiza intervenţiilor am desprins concluzia personalul operativ din serviciul operativ este bine pregătit si au asigurat îndeplinirea tuturor misiunilor în condiţii foarte bune;

b. Secretariatul tehnic permanent al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenta

În vederea desfăşurării unei activităţi eficiente a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, s-a acţionat în direcţia întăririi colaborării cu instituţiile cu funcţii de sprijin în managementul situaţiilor de urgenţă.

Au fost pregătite, organizate si desfăşurate 8 şedinţe ale Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş, unde s-au adoptat 6 hotărâri, fiind stabilite măsuri, sarcini şi termene precise pentru fiecare şef de Grup Suport Tehnic cu atribuţii în domeniu.

Au fost centralizate toate datele pentru situaţiile de urgenţă apărute datorită condiţiilor meteorologice nefavorabile (ploi abundente, grindină, secetă, căderi masive de zăpadă, alunecări de teren etc.) în perioadele cele mai critice ale anului, întocmindu-se rapoarte operative, rapoarte sinteză şi rapoarte cu centralizarea pagubelor.

Comitetul Judeţean si Grupurile de Suport Tehnic au fost reorganizate prin ordin ale prefectului de câte ori au apărut modificări în componenta acestora. A fost întocmit Planul Comitetului Judeţean pentru asigurarea cu resurse umane, financiare şi materiale necesare gestionarii situaţiilor de urgentă pe anul 2009.

c. Monitorizare situaţii de urgenta si dispecerat

În anul 2009, serviciile profesioniste si voluntare pentru situaţii de urgenţă din judeţul Maramureş au fost alertate la 1138 situaţii de urgenţă, în medie 3,4 pe zi, din care(Anexa nr.2):

- 407 pentru stingerea incendiilor (36%);

- 208 alte situaţii de urgenţă (arderi necontrolate, fenomene meteo periculoase, sablarea sau spălarea căilor publice, evenimente publice care pot genera situaţii de urgenţă, întors din drum) (18%);

- 158 pentru asistenţa persoanelor (14%);

- 204 arderi necontrolate la vegetaţie uscată (18%);

- 19 salvări de animale (2%);

- 118 pentru cazuri de urgenţă descarcerare (10%);

- 24 pentru protecţia mediului (2%);

Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului, numărul situaţiilor de urgenţă la care am fost solicitaţi au crescut cu 9% (de la 1045 în anul 2008 la 1138 în anul 2009).

În zona de competenţă a inspectoratului au avut loc 407 de incendii, faţă de 389 în anul 2008, creşterea fiind de 9 %. Pe timpul incendiilor au fost salvate 52 de persoane (39 adulţi şi 13 copii) şi protejate bunuri şi instalaţii în valoare de peste 25 milioane lei. Ca urmare a incendiilor au ars şi s-au degradat bunuri în valoare de peste 2.8 milioane lei.

Cele mai multe incendii au avut loc în raioanele de intervenţie a Detaşamentului de pompieri Baia Mare (143), Detaşamentul de pompieri Sighetu Marmaţiei (87), Secţia de pompieri Vişeu de Sus (47) şi a Gărzilor de intervenţie Borşa (42), Bogdan Vodă (14), Şomcuta Mare (15) şi Pichetul de Pompieri Târgu Lăpuş (38). Serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă au intervenit individual la 21 incendii şi împreună cu serviciile profesioniste la 57. (Anexa nr.3)

Pentru limitarea efectelor produse de situaţiile de urgenţă au fost angrenaţi 200 ofiţeri, 4580 maiştri militari şi subofiţeri din organica inspectoratului, precum şi 752 autospeciale cu apă şi spumă, 9 autospeciale de salvare de la înălţime, 78 autospeciale de medie capacitate, 42 motopompe şi 135 alte utilaje.

Media incendiilor la 100.000 de locuitori în anul 2009 a fost de 18,4 iar media incendiilor la mia de kilometri pătraţi a fost de 15,07 .

Din totalul incendiilor 53% s-au înregistrat la locuinţe şi anexele acestora, 5,2% la instituţii publice, 2,5% în obiective industriale, 26,7% în comerţ şi servicii, etc.

Semnificativ este faptul că din totalul celor 407 intervenţii pentru stingerea incendiilor 223 intervenţii au avut loc la locuinţele şi anexele cetăţenilor, 57 la locuinţe în blocuri de locuit, 18 la mijloace de transport şi 9 la terenuri ale cetăţenilor aflate în perimetrul gospodăriei. (Anexa nr.4)

De asemenea din 223 incendii izbucnite la locuinţele şi anexele cetăţenilor 101 au avut loc la pod, acoperiş şi mansarda locuinţelor, 122 la părţi ale clădirilor de locuit.

Cele mai multe incendii au fost generate de: instalaţiile electrice defecte sau improvizate – 99, instalaţiile de încălzit defecte sau exploatate necorespunzător – 133, fumat – 43, foc deschis – 64, acţiunea intenţionată a unor persoane – 34, jocul copiilor cu focul – 8, fenomene naturale – 8, nu este cazul 455, etc.

Analiza statistică a intervenţiilor de protecţie civilă – dezastre (Anexa nr.5)

În această perioadă s-au înregistrat 169 intervenţii de protecţie civilă-dezastre:

- 94 acţiuni pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor şi a alunecărilor de teren.

-18 acţiuni pentru asanarea teritoriului de muniţia rămasă neexplodată (cu două şedinţe de distrugere).

- 3 intervenţii pentru deblocarea cursurilor de apă.

- 24 evenimente publice de amploare care puteau genera situaţii de urgenţă (vizita unor demnitari, mitinguri,etc.).

- 21 acţiuni protecţia mediului.

- 9 alte situaţii.


Inundaţiile produse în anul 2009 au provocat pagube materiale la un număr de peste 50 locuinţe şi 169 anexe gospodăreşti.

S-au înregistrat inundaţii semnificative în lunile Iunie şi Iulie, în localităţile Baia Mare, Sighetu Marmaţiei, Şomcuta Mare, Mireşu Mare, Remeţi pe Someş.

Pentru gestionarea situaţiilor determinate de inundaţii, au fost necesare 94 acţiuni de intervenţie ale structurilor profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă, precum şi ale structurilor operative specializate ale ministerelor.

Au fost evacuate 14 persoane. Au fost grav afectate, pe anumite perioade de timp, transportul rutier, precum şi unele porţiuni din reţelele de utilităţi publice.

În vederea asigurării intervenţiilor şi a sprijinirii comunităţilor grav afectate, Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă a luat măsuri cu caracter tehnic şi organizatoric referitoare la planificarea şi desfăşurarea intervenţiilor, astfel:

- au fost suplimentate forţele şi mijloacele specializate care asigură funcţii de sprijin în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă determinate de inundaţii, în scopul sprijinirii populaţiei şi evacuării apei cu ajutorul pompelor de mică şi mare putere;

Echipajele de descarcerare constituite in cadrul Detaşamentului de Pompieri Baia Mare, Detaşamentului de Pompieri Sighetu Marmaţiei şi Gărzii de intervenţie Borşa au intervenit la 276 cazuri de urgenţă faţă de 256 în anul 2008, creşterea fiind de cca.10%. (Anexa nr.6)

Numărul de persoane asistate pe tip de intervenţie, descarcerare – adulţi 132, copii 28, asistenţa persoanelor – adulţi 136, copii 18.

Cele mai multe intervenţii au fost: asistenţa persoanelor 158 intervenţii – 57%, descarcerări la accidente de circulaţie – 118 intervenţii - 43%.

Timpul mediu de răspuns al echipajelor de descarcerare a fost de 10 minute, iar durata medie a intervenţiilor 44 minute.

Apreciem că în anul 2009, inspectoratul şi-a îndeplinit în bune condiţii misiunile de intervenţie la care a fost solicitat.


2. INSPECŢIA DE PREVENIRE

Obiectivul activităţilor Inspecţiei de prevenire a constat în creşterea nivelului de protecţie a vieţii oamenilor, a proprietăţii publice şi private împotriva efectelor incendiilor, dezastrelor şi accidentelor, determinarea autorităţilor administraţiei publice locale şi conducătorilor operatorilor economici pentru operaţionalizarea serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, eficientizarea acţiunilor preventive ale acestora în teritoriul fiecărei localităţi şi angrenarea cetăţenilor comunităţilor în acest sens.

  1. În consecinţă, în primele 11 luni din anul 2009 au fost executate 1242 controale, în care au fost cuprinse unităţile administraţiei publice locale, 494 instituţii publice, 382 obiective economice, 209 obiective de investiţii, 3 unităţi care prezintă pericol de accidente majore.

De asemenea, au fost controlate 35 adăposturi de protecţie civilă, 131 mijloace de alarmare, 12 puncte de comandă, 79 spaţii de evacuare, 92 activităţi de evaluare în localităţi/zone aflate în zona de inundabilitate, împreună cu delegaţi Ministerului Mediului si Dezvoltării Durabile, 25 localităţi afectate de alunecări de teren şi 47 localităţi aflate în zona de planificare la urgenţă. (Anexa nr.7, Anexa 8.)

Atributul de control şi îndrumare s-a materializat prin constatarea a 2506 deficienţe, din care 1491(60%) au fost înlăturate operativ. Pentru încălcările la norme s-au aplicat 439 sancţiuni, din care 340 avertismente şi 109 amenzi contravenţionale în cuantum de peste 86200 lei (Anexa nr.9).

Concluzia generală este că principalele riscuri sunt menţinute la un nivel acceptabil.

  1. Activitatea de avizare şi autorizare s-a efectuat în baza prevederilor legale şi reglementărilor tehnice. Au fost emise 246 de avize de securitate la incendiu şi 98 autorizaţii de securitate la incendiu şi una de protecţie civilă.

Un număr de 16 solicitări de emitere a avizelor şi 10 a autorizaţiilor de securitate la incendiu au fost respinse în cursul anului, până la soluţionarea aspectelor negative constatate. Pe timpul (6 luni) exercitării atribuţiilor în comisiile de acord unic (judeţeană, municipale şi comunale) au fost evaluate 1370 documentaţii tehnice întocmite pentru emiterea certificatelor de urbanism şi autorizaţii de construcţie. (Anexa nr.10).

În Colectivul de analiză tehnică de pe lângă Agenţia de Protecţie a Mediului au fost evaluate 768 de documentaţii, pentru unele din acestea fiind solicitate măsuri suplimentare de siguranţă, corelate cu reglementările în vigoare. De asemenea, Inspectoratul a fost reprezentat la 27 dezbateri publice, 8 grupuri de lucru privind punerea în funcţiune a unor obiective de investiţii cu impact semnificativ asupra mediului.

În cursul anului 2009 cadrele din inspecţia de prevenire au participat la 22 recepţii tehnice, fie în calitate de membrii ai comisiilor sau ca specialişti ( ex. Hotel Sindicate Învăţământ – Ocna Șugatag, Sediu APM Maramureş, Centrul Ecumenic Sfânta Varvara - Baia Mare, reţele de alimentare cu apă în localităţi urbane - program SAMTID, 2 săli de sport, S.C. Alloy Corporation- Dumbrăviţa, S.C. Aramis Invest S.R.L. –Baia Mare, S.C. KauffLand S.R.L., S.C. Simba Toys S.R.L.- Baia Mare, etc.). Măsurile proiectate la construcţiile respective au fost realizate în bună măsură, pentru nerealizări reprezentanţii inspectoratului nefiind de acord cu recepţia la finalizarea lucrărilor.

În prezent, prin programul Samtid exista montaţi 700 de hidranţi de apa pentru incendiu, din totalul de 814 prevăzuţi în documentaţii de proiectare.

Urmare activităţilor specifice executate împreună cu Agenţia de Protecţie a Mediului, Comisariatul Judeţean Maramureş al Gărzii Naţionale de Mediu şi reprezentanţii Ministerului Mediului şi ai S.G.A. la 13 iazuri de decantare din zona de competenţă, la care s-au analizat şi dispus măsuri în consecinţă pentru menţinerea în condiţii de siguranţă.

Inspecţia anuală la cele 3 obiective SEVESO au arătat preocuparea corespunzătoare a celor în drept pentru înlăturarea deficienţelor apărute în procesele tehnologice.

Pentru prevenirea producerii unor evenimente grave pe timpul transportului deşeurilor periculoase au fost emise 15 avize la solicitare.

În ce priveşte activitatea privind supravegherea introducerii pe piaţă a mijloacelor şi instalaţiilor cu rol de apărare împotriva incendiilor, controalele executate şi implementarea procedurilor şi metodologiei de lucru în judeţ, au contribuit la cunoaşterea evoluţiei şi executării măsurilor proiectate pentru siguranţa construcţiilor.

  1. Activitatea desfăşurată pentru îmbunătăţirea operaţionalizării serviciilor voluntare şi private s-a concretizat în executarea a 226 controale, 153 exerciţii şi aplicaţii de stingerea a incendiilor, angrenarea personalului din acestea la acţiuni practice în cadrul celor 26 exerciţii de alarmare publică.

Şefii serviciilor voluntare şi private au fost instruiţi semestrial asupra măsurilor şi activităţilor specifice, în raport cu evoluţia situaţiei operative. Activitatea personalului voluntar poate fi rezumată prin:

- participarea la intervenţii alături de forţele specializate ale inspectoratului;

- efectuarea de controale preventive la gospodăriile populaţiei şi la instituţiile din subordinea consiliilor locale.

Au fost achiziţionate 3 autospeciale cu apă şi spumă (1 la comuna Valea Chioarului şi 2 la S.C. Aramis Invest S.R.L.)., accesorii şi echipament de protecţie.

Eforturile susţinute de consiliile locale şi primării pentru menţinerea în funcţionare a celor 26 autospeciale, 70 motopompe, cheltuieli de personal, materiale şi echipamente se ridică la peste 1,4 milioane lei. (Anexa nr.11).

În judeţ mai există în exploatare 9 autospeciale de producţie indigenă pentru intervenţia la stingerea incendiilor (SR 114, R 8135, R 12215) cu o vechime mai mare de 30 ani.

  1. Pregătirea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale, a membrilor comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă, precum şi a personalului de specialitate de la municipii, oraşe, instituţii publice şi operatori economici s-a realizat prin cursuri, convocări şi instructaje, organizate la Centrul Zonal de Pregătire de Protecţie Civilă Cluj-Napoca (participare 75%), iar la nivelul judeţului, în baza Planului de pregătire aprobat prin Ordinul Prefectului nr. 7/2009, s-a executat în locurile planificate ( participare peste 90 %).

Pentru pregătirea populaţiei şi salariaţilor au fost executate 26 exerciţii de alarmare publică, 3 exerciţii de intervenţie în caz de urgenţă radiologică, 25 exerciţii de evacuare din clădiri publice şi 22 exerciţii de intervenţie la accidente chimice şi poluări accidentale. (Anexa 12.).

Adăposturile destinate ca puncte de comandă sunt întreţinute corespunzător.

Activităţile prevăzute pentru protecţia populaţiei specifice în domeniul înştiinţării, avertizării şi alarmării, adăpostirii, protecţiei chimice, biologice, radiologice şi nucleare(CBRN), evacuării, asigurării medicale şi sanitar-veterinare se realizează cu formaţiunile şi mijloacele existente în judeţ.


3. ASIGURAREA LOGISTICĂ ŞI FINANCIARĂ

Principala activitate a constat în planificarea, organizarea şi realizarea exploatării în condiţii optime a autospecialelor de stingere şi mijloacelor de transport din dotare în scopul îndeplinirii misiunilor specifice.

In anul 2009 unitatea nu a fost dotata cu autospeciale de stins incendii, iar în prezent peste 73 % din tehnica din dotare are norma de exploatare este depăşită. (Anexa 13).

Din totalul de 33 autospeciale în exploatare, un număr de 25 autospeciale îndeplinesc condiţiile de casare. (Anexa 14).

În cursul anului 2009 unităţii i-au fost repartizate, la Cap. 61.01.05 “Protecţie contra incendiilor si protecţie civila” credite în cuantum de 15.368.000 lei, din care pentru cheltuieli de personal 14.887.000 lei - 96,80%.

Creditele alocate unităţii pe anul 2009, au asigurat plata integrala a drepturilor salariale, achitării totale a cheltuielilor de întreţinere si funcţionare a unităţii şi într-o foarte mică măsură cheltuielile pentru întreţinerea şi funcţionarea tehnicii de lupta. Execuţia bugetului de cheltuieli pe anul 2009 este de 100%.

Consiliul Judeţean a asigurat resursele financiare pentru decontarea utilităţilor şi serviciilor localului II (încălzire, energie electrică, apă-canal, salubritate, telefoane), contractele pentru menţinerea în stare de operativitate a sistemului de comunicaţii şi informatică (radiocomunicaţii, închirieri de circuite, reţea de calculatoare etc.), întreţinerea tehnicii auto şi materialelor, în suma de 92.204 lei (RON) şi cheltuieli de capital în suma de 95.124 (RON).


4. ACTIVITATEA PE LINIE DE RESURSE UMANE

În anul 2009, biroul resurse umane a desfăşurat activităţi specifice conform regulamentului de organizare şi funcţionare şi a planului de muncă.

În structurile de intervenţie sunt 5 posturi vacante de ofiţeri şi 137 posturi de subofiţer.

Procentul de încadrare a personalului este de 74 %.

Starea şi practica disciplinară

Comanda inspectoratului s-a preocupat constant pentru îmbunătăţirea stării si practicii disciplinare, cunoaşterea si aplicarea în practică de către efectivele din subordine a prevederilor legale, a regulamentelor militare si a ordinelor în vigoare, sporirea responsabilităţii în pregătirea profesională, îndeplinirea misiunilor si atribuţiilor de serviciu .

În acest an s-au acordat recompense din care: 204 de solde de merit, felicitări, mulţumiri şi citări prin ordin de zi pe unitate, înaintări în grad înainte de expirarea stagiului minim. Nu au fost acordate recompense băneşti.

Unitatea nu s-a înregistrat cu infracţiuni sau evenimente deosebit de grave, însa rămân la dispoziţia unităţii cei trei subofiţeri care sunt urmăriţi in dosare penale încă de anul trecut.

Compartimentul Informare şi Relaţii Publice al inspectoratului a întocmit şi difuzat 163 de comunicate de presă care au apărut în mass-media audio-vizuală şi cea tipărită precum şi în publicaţiile de pe internet.

Numărul total de referiri din mass-media a depăşit însă cu mult cifra comunicatelor. În presa scrisă au apărut 757 de materiale cu privire la activitatea inspectoratului, din care 166 pozitive, 591 neutre. La posturile locale de televiziune au apărut 267 de materiale din care 81 pozitive, 186 neutre. La radio au apărut 229 de materiale, din care 67 pozitive, 162 neutre. (Anexa nr.15)

Începând cu luna ianuarie 2009 şi până în prezent Compartimentul Informare şi Relaţii Publice a redactat şi tipărit 4 numere din revista cadrelor „Salvatorii Maramureşeni”.


Sursa: ISU Maramures-Ofiţer relaţii publice,Slt. Alexa-Gonczi Oana


Share