Firmele şi angajaţii, scutiţi de plata asigurărilor sociale la întreruperea temporară a activităţii Imprimare 2159 Afişări
Marţi, 07 Aprilie 2009 05:53

Din 25 martie a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă nr. 28/2009 privind reglementarea unor măsuri de protecţie socială. Conform acesteia, angajatorii şi salariaţii vor fi scutiţi de plata contribuţiilor de asigurări sociale, în cazul în care activitatea este întreruptă temporar pe o perioadă de maxim trei luni. Inspectorii de muncă se pregătesc deja de controale, pentru că se aşteaptă să apară nereguli la acest capitol.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Maramureş, Mircea Onea, a arătat că, până la intrarea în vigoare a ordonanţei amintită mai sus, angajatorul era obligat să plătească atât 75% din salarii, cât şi contribuţiile aferente acestora. Asta nu însemna altceva decât pierdere pentru patroni, având în vedere că activitatea din firmele lor era întreruptă, angajaţii stăteau acasă, dar primeau 75% din lefurile lunare. Singurul aspect pozitiv era că salariaţii rămâneau la dispoziţia angajatorului în perioada în care activitatea era temporar sistată. “Odată cu apariţia OUG 28, salariaţii beneficiază în continuare de 75% din salariul de bază pe durata întreruperii activităţii, dar nu mai mult de trei luni. Dar, atât angajatorii, cât şi salariaţii, sunt scutiţi de plata impozitului şi a contribuţiilor aferente, păstrându-se pentru acea perioadă calitatea de salariat. Indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plătite din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a activităţii angajatorului, nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile, pentru o perioadă de cel mult trei luni în anul 2009, în înţelesul impozitului pe venit prevăzut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal”, a explicat Mircea Onea. 

Perioada de şomaj, mai mare cu trei luni 

Ordonanţa de Urgenţă privind reglementarea unor măsuri de protecţie socială, care a intrat în vigoare pe 25 martie, prevede la art. 1, prin derogare de la dispoziţiile art. 39 alin (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile de acordare a indemnizaţiei de şomaj, până la data de 31 decembrie 2009, că perioada de acordare a indemnizaţiei de şomaj, stabilită în condiţiile legii, se prelungeşte cu 3 luni. În actul normativ se mai precizează că, pentru şomerii care beneficiază de indemnizaţie de şomaj la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, perioada de acordare se prelungeşte cu trei luni de la data până la care a fost stabilit dreptul respectiv. Acesta va fi acordat şomerilor pe perioade stabilite diferenţiat, în funcţie de stagiul de cotizare, după cum urmează: 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an; 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani; 15 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani. Persoanele care beneficiază de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă trebuie să ştie că prelungirea se va face automat, prin programul informatic, fără să fie necesară prezenţa lor la sediul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş. 

Sursa: Informatia Zilei

Share