Firmele şi angajaţii, scutiţi de plata asigurărilor sociale la întreruperea temporară a activităţii | 2159 Afişări |
Marţi, 07 Aprilie 2009 05:53 |
Din 25 martie a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă nr. 28/2009 privind reglementarea unor măsuri de protecţie socială. Conform acesteia, angajatorii şi salariaţii vor fi scutiţi de plata contribuţiilor de asigurări sociale, în cazul în care activitatea este întreruptă temporar pe o perioadă de maxim trei luni. Inspectorii de muncă se pregătesc deja de controale, pentru că se aşteaptă să apară nereguli la acest capitol. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Maramureş, Mircea Onea, a arătat că, până la intrarea în vigoare a ordonanţei amintită mai sus, angajatorul era obligat să plătească atât 75% din salarii, cât şi contribuţiile aferente acestora. Asta nu însemna altceva decât pierdere pentru patroni, având în vedere că activitatea din firmele lor era întreruptă, angajaţii stăteau acasă, dar primeau 75% din lefurile lunare. Singurul aspect pozitiv era că salariaţii rămâneau la dispoziţia angajatorului în perioada în care activitatea era temporar sistată. “Odată cu apariţia OUG 28, salariaţii beneficiază în continuare de 75% din salariul de bază pe durata întreruperii activităţii, dar nu mai mult de trei luni. Dar, atât angajatorii, cât şi salariaţii, sunt scutiţi de plata impozitului şi a contribuţiilor aferente, păstrându-se pentru acea perioadă calitatea de salariat. Indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plătite din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a activităţii angajatorului, nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile, pentru o perioadă de cel mult trei luni în anul 2009, în înţelesul impozitului pe venit prevăzut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal”, a explicat Mircea Onea. |