Spectacol inedit: Einuiea - Cabinetul figurilor de ceara Imprimare 1649 Afişări
Scris de Sighet Online   
Marţi, 07 Aprilie 2009 10:17

Primavara a venit cu un nou proiect din ciclul Secante - celuloid, portative si masti, care - surprinzator - nu incearca sa va scoata din case ci dimpotriva, va provoaca la inca o aventura alb-negru in camera clar-obscura a salii de proiectie/concert/teatru.

Ansamblul Einuiea si Claudiu Lobont vor incerca, prin armonii sonore si combinatii timbrale, sa ne spuna trei povesti enigmatice si bizare, avand ca protagonisti trei personaje emblematice, pe cat de reale in consistenta lor istorica, pe atat de fantastice ca sursa de inspiratie pentru artisti (compozitori, regizori, scriitori...): califul Harun-al-Rasid, tarul Ivan cel Groaznic si Jack Spintecatorul.

Ei sunt personajele principale din galeria-panoptic-muzeu gen Madame Toussaint, dar si din cele trei scheciuri (atat de eterogene ca atmosfera si intindere) ale peliculei Cabinetul figurilor de ceara, realizata in Germania anului 1924 de catre Paul Leni (regizor si scenograf), Leo Birinski (producator si regizor) si Henrik Galeen (scenarist al atator filme din expresionismul german, printre care Nosferatu si Faust).

Salman Rushdie (in romanul Harun si Marea de Povesti) si Serghei Eisenstein (in epopeea cinematografica Ivan cel Groaznic) se numara printre creatorii care s-au lasat fascinati de primii doi dintre cei trei eroi ai filmului. Fragmentele literare extrase si adaptate din operele lor, ca si savoarea unica a replicilor (imprumutate in traducerea unor inserturi) din biletul de amor al lui Rica Venturiano din Noaptea furtunoasa a lui Caragiale vin sa potenteze si sa amplifice naratiunea incarcata de tradari si amor, de umbre si dedublari, de tensiune sau umor.

Asadar, spectacolul cu Das Wachsfigurenkabinett, va asteapta!

Cand? Marti, 7 aprilie 2009, la ora 19.00.

Unde? La Sala mica a Ateneului Roman - Bucuresti

Cu cine? Ansamblul Einuiea (Călin Torsan – flaut drept sopran, clarinet, Silviu Fologea – chitară electroacustică, George Turliu - saz, kazoo voce, Juan-Carlos Negretti – darbuka, bongos, percuţii), Olivia Iancu, Claudiu Lobonţ – chitară şi actriţa Crenguţa Hariton (Teatrul Nottara).

Cabinetul figurilor de ceară – trei povestiri fantastice în imagini mişcate, cu acompaniament live şi decupaje literare

Proiecţia filmului Das Wachsfigurenkabinett (Germania, 1924), regia Paul Leni

Muzica originală: ansamblul Einuiea şi Claudiu Lobonţ

Interpreţi:

ansamblul Einuiea:

Călin Torsan – flaute drept sopran, clarinet, trompetă

Silviu Fologea – chitară electroacustică

George Turliu – saz, kazoo, voce

Juan-Carlos Negretti – darbuka, bongos, percuţii

Olivia Iancu, Claudiu Lobonţ – chitară

Crenguţa Hariton – actriţă (Teatrul Nottara)

Inserturi narative din romanul Harun şi Marea de Poveşti de Salman Rushdie şi din scenariul filmului Ivan cel Groaznic de Serghei Eisenstein

Concept: Radu Rădescu

Spectacolul propune publicului contemporan recuperarea unei creaţii de referinţă din aria expresionismul cinematografic – Cabinetul figurilor de ceară. Provocarea adresată spectatorului de azi, ale cărui reflexe senzitive sunt iremediabil condiţionate prin noţiunile de culoare şi sunet asociate vizionării unei pelicule, constă în apelul la o soluţie de percepţie stratificată. Filmului mut, în alb-negru, i se suprapun acompaniamentul muzical live şi inserturile literare extrase din lucrările lui Salman Rushdie şi Serghei Eisenstein.

Cum acţiunea filmului se petrece într-un muzeu al figurilor de ceară, iar personajele principale ale celor trei scheciuri din structura sa sunt şeicul Harun-al-Raşid (din 1001 de nopţi), ţarul Ivan cel Groaznic şi enigmaticul Jack Spintecătorul, muzica originală compusă pentru acest film este inspirată cu preponderenţă din (sau conţine prelucrări şi aranjamente după) surse tradiţionale de origine persană şi rusă. Aflându-se la cel de-al patrulea proiect de gen (după Nosferatu, Faust şi Prăbuşirea casei Usher), muzicienii au căutat de această dată o rezolvare diferită din punct de vedere conceptual, construind o veritabilă coloană sonoră a filmului. Episoadele narative sunt tratate distinct ca atmosferă (primul – în cheie comică, cel de-al doilea – în cheie dramatică, iar ultimul – în cheie onirică), dar îşi păstrează coerenţa prin recurenţa temelor muzicale.

Pasajele literare sunt astfel alese încât să ofere componentelor de imagine şi sunet un contrapunct intertextual şi un echilibru de fuziune. Romanul Harun şi Marea de Poveşti al lui Salman Rushdie transpune în prezent poveştile din 1001 de nopţi, amestecând asemenea unui puzzle parfumul de epocă şi referinţele culturale moderne. În plus, pentru a accentua nota de umor, unele replici ale intertitlurilor au fost adaptate liber după retorica celebrului personaj Rică Venturiano din Noaptea furtunoasă a lui Caragiale. Regizorul Serghei Eisenstein cunoştea cu siguranţă opera lui Paul Leni în momentul în care, după 20 de ani de la premiera filmului german, a definitivat scenariul pentru epopeea sa în două părţi, Ivan cel Groaznic. Chiar dacă arhitectural şi stilistic cele două pelicule nu se aseamănă, la nivelul viziunii istorice şi al tehnicilor narative, între cele două scripturi pot fi detectate surprinzătoare similitudini. În ansamblu, acest proiect sincretic se doreşte a fi o abordare novatoare, proaspătă şi inedită, situată în zona interferenţelor şi simbiozelor culturale.

Sursa: Trupa Einuiea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Share
Ultima actualizare Marţi, 07 Aprilie 2009 10:24