Klezmer – Muzica evreilor din Maramureş | 7873 Afişări |
Scris de Sighet Online |
Joi, 18 Iunie 2009 07:25 |
„Oy Rumenye, Rumenye,/ Geveyn amol a land a ziser a fayner!” - aşa sună textul celei mai cunoscute melodii klezmer în care, elementele folclorului romînesc pot fi uşor recunoscute chiar şi de o ureche neexperimentată. Klezmer, cuvând cu rezonanţă exotică pentru tinerele generaţii dar pentru cei născuţi înainte de cel de-Al Doilea război Mondial, klezmer înseamnă muzica pe care o ascultau în toate cafenelele şi restaurantele din Sighet, era muzica pe care, alături de cea populară, dansau şi sătenii văilor din Maramureşul Istoric, Galiţia învecinată şi Bucovina, era muzica interpretată atât de muzicienii evrei cât şi de cei români, maghiari, ucraineni şi ţigani din zonă. Originile muzicii klezmer le găsim în oraşele Europei centrale şi de est, în care trubaduri evrei numiţi "klezmorim”, erau invitaţi să cânte la diferite evenimente sociale, fie ele evreieşti sau creştine. Klezmer-ul se bazează pe melodii laice, dansuri populare, cântece liturgice evreieşti precum şi "nigun" acele melodii simple, fără cuvinte ale evreilor ortodocşi, profund influenţate de muzica popoarelor cu care trăiau împreună. Acesta este motivul pentru care, în unele piese recunoaştem melodii româneşti, ungureşti, slave şi ţigăneşti. Dacă iniţial, klezmer se cânta doar instrumental, din secolul al XIX-lea, i se adaugă şi vocea umană. La noi în Maramureş, printre cei mai celebrii "klezmorim" au fost cei din orchestra familiei Şloimovici, originari din Rozavlea - cunoscuţi printre localnici ca "Orchestra Şugăreni" - care cântau la toate evenimentele sociale şi iarmaroacele maramureşene şi din Galiţia vecină. La Sighet, era celebră orchestra condusă de violonistul şi profesorul Steingisser Geza. Dacă până în preama celui de-Al Doilea Război Mondial, în mai toate restaurantele, cafenelele şi sălile de concert din Sighet se cânta klezmer, din anul 1942, odată cu introducerea legii "numerus clausus" prin care o orchestră putea avea doar un singur interpret evreu, trupele de klezmer s-au destrămat, iar odată cu deportarea evreilor din anul 1944, klezmer a dispărut complet din peisajul muzical maramureşan şi est european, mutându-se în SUA şi Israel. Azi, klezmer pare să însemne cam orice melodie vag evreiască interpretată la clarinet: mii de înregistrări cu melodii în manieră jazz şi new-age, popr-rock sau de orice alt gen pozează drept klezmer. Dar klezmerul nu trebuie inventat, nici măcar reinventat: klezmer există, este acea muzică ce trezeşte amintiri plăcute bunicilor noştrii, profund înrădăcinată în tradiţiile Maramureşului, tradiţiile hasidismului, acel curent mozaic ortodox care s-a născut în centrul Europei – tatăl spiritual al curentului, rabinul Baal Shem Tov a locuit şi a avut revelaţii la Borşa – curent care apoi, prin celebra dinastie de rabini Teitelbaum de Sighet şi Satu-Mare, s-a răspândit în întreaga lume. Şi odată cu hasidismul s-a răspândit şi tradiţia muzicii populare evreieşti care azi îşi trăieşte revirimentul. Prin actualul workshop, dorim să readucem în atenţia publicului maramureşan genul muzical şi să recreeem acea atmosferă specifică Maramureşului interbelic, când klezmorim cântau împreună cu ceteraşii români şi primaşii maghiari şi ţigani spre încântarea tuturor. Autor: Ioan J Popescu
|
Ultima actualizare Vineri, 19 Iunie 2009 22:40 |