Navigatorii şi negustorii evului mediu ai Mării Negre Partea V-a Imprimare 192 Afişări
Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE   
Miercuri, 01 Septembrie 2021 12:11

Iată şi traseul unei caravane de căruţe cu negustori predominant armeni formate de regulă la Cameniţa (cf. descrierii din Rev. Istorică Serie Nouă, Tomul XXV nr. 1-2, ian.- aprilie 2014, reluată după Martin Gruneweg din Danzig): Liov-Cameniţa-Hotin-Iaşi-Isaccea-Carasu-Bazargik-Provadia-Aitos-Adrianopol-Constantinopole. Adesea, combinau cu un drum precedent la Moscova.

Iată şi ce duceau: din Polonia: taleri, precum şi cuţite. Din Moscova, blănuri siberiene, iuft roşu rusesc, colţi de morsă pentru cuţite. Din Imperiul Otoman încărcau mătăsuri, mirodenii, orez, săpun, vin de Malvasia, orez şi fructe mediteraneene. Din motive de securitate, la ducere ascundeau talerii în butoaiele în care transportau cuţite (pentru a pretinde că sunt negustori de cuţite).

La un moment dat, valoarea mărfurilor duse spre Moscova din Imperiul Otoman era de 30.000 de guldeni, îmbarcată în 60 de caleşti (terenul mlăştinos nu permitea folosirea căruţelor grele). Ca riscuri erau: raidurile cazacilor, tătarilor sau atacurile din partea tâlharilor indigeni.

Probabil, unele secţiuni distincte erau parcurse şi pe calea apei, fie din motive de securitate (prezenţa unor armate în zona traversată), fie din motive de reducere a timpului de transport, fie din ambele motive.

Transcris pro-bono astăzi optesprezece avgust an în curs (curgătoriu) douămiidouăzecişiunul.

Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE şi Gheorghiţa N. Dobre din surse scrise şi internet

 

 


Share
Ultima actualizare Miercuri, 01 Septembrie 2021 12:18