Argumente pentru daco-romanismul sefarzilor Partea a I-a Imprimare 230 Afişări
Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE   
Luni, 10 Mai 2021 19:57

Încercarea de a demonstra daco-romanismul sefarzilor (în special al celor thessaloniceni) necesită o abordare distinctă, particularizată. Ne lipsesc oiconime distincte (ei erau originari dintr-un singur oraş din Grecia), iar pe cele originare din Spania nu le cunoaştem (ne despart sute de ani de la expulzare).

Prin cercetări internet ne-a parvenit o listă incompletă de cca. 13.000 de nume ale victimelor Holocaustului, originari din Thessalonik (lista, intitulată thessaloniki-names.pdf a fost compilată de către domnul Sam Abastadol; transliterarea antroponimelor în caractere latine era în curs). Nu mai ştim modul cum am intrat în posesia listei (din ce link). Numele par a fi transliterate iniţial cu caractere greceşti, apoi unele redate şi cu caractere latine. În unele cazuri e vorba de familii întregi care au dispărut în timpul Holocaustului.

Nu ştim dacă comparaţia unor antroponime ar fi relevantă, dar mergem pe această direcţie în absenţa altor indicii.

Reţinem dintre antroponimele din listă:  Avraam (cu prenume gen: Avraam, Jacob, Isak, Josef, Klara, Mair, Marcos, Benvenida, Mois, Perla, Samouel, Sabetai, Hanna); Aelion (Avraam, Alegra, Vital, Gracia, Ester, Jacob, Isaak, Josef, Klara, Mary, Matilde, Sabetai, Sara, Sol, Tamar, Flora, Haim); Akiva (Avraam, Gracia, Benzamin, Ovadia, Samuel, Simon,...); Halevy (Jacob, Perla, Sara), Alkalay (Jacob, Isaak, Benzamin, Solomon); Almosnino (Allegre, Alberta,Anna, Gabriel, Daniel, Leon, Barzilai,...); Amar (Avraam, Allegra, Bella,. Miriam, Mois, Nissim,...); Amarilio (Aron, Vital, Isaak,..., Jodef, Bella, Bienvenida, Mois,...); Amario, Amiel, Amir, Ammir, Aboab, Abravala, Abravanel, Arditti (Avraam, Allegra, Gracia, Elias, Jacob, Isaak, Klara...); Aron; Assael; Asseo (Avraam, Aron,...); Attas; Attias; Athias,; Varon; Vital; Daniel (Leon, Marcos...); Ezratti; Eliakeim; Eliezer; Errera; Eskanazi; Jacob; Isaak; Israel; Sarfati; Sasson; Sevi; Sion; Solomon; Tarfon; Tiano; Toledo; Torres; Franco; Hazan; Haim; Hassid; Hasson; Hatem. E posibil ca unele antroponime să fie imperfect transliterate…

Sasson trebuie să fi fost un antroponim extras din numele zeităţii Hercules Saxanus (divinitatea protectoare a pietrarilor cf. D, etc- IR I, pag. 501), doar că în ebraică ṡaṡôn ar putea semnifica "bucurie, jubilare", iar şasas- "a jefui, a prăda; a fi jefuit, a fi prădat" ; Aelian putea fi extras dintr-un gentilic gen Aelii (frecvent şi în Dacia; D, etc- IR I, pag. 394); Torres din  sărbătoarea legată de cultul lui Poseidon, Taurii, poate celebrată în Sythia Minor ?; pentru Tiano ar exista un corespondent relativ în oiconimul Tinosu pe Prahova, dar poate proveni şi de la zeiţa vânătorii Diana cu un D înmuiat spre T; pentru Toledo, afară de oiconimul Turda nu presupunem nimic, căci antroponimul corespunde perfect localităţii spaniole omonime, iar în ebraică tôlédôth ar semnifica "generaţii"; Alkalay ar avea un correspondent incert în numele proprietarului maghiar din sat/comuna Botiz: Kallay Antal, Arditti nu poate deriva din maghiarul Erdely, ci poate din tribul iliric al aridailor, aflat între dardani şi dasareţi; Halevy poate din numele comun colibă, transliterat altfel, dar nu numai, ci şi din biblicul Levy; Attas, Attias, Athias din etnonimul dacic ori atic ?, retransliterat (incert);  Eskanazi poate dintr-un nume tribal scito-sarmatic; Asseo aduce cu Euxinos (închis) sau iranicul achşaēna, adică "negru" D, etc.-IR I, Ed. Acad, 1960, pag. 165, conform numelui dinastic bulgar Assan; Hazan are corespondente în oiconime gen Căzăneşti, Ialomiţa ?, dar e şi o funcţie în cultul liturgic; iar pentru celelalte ne abţinem complet...

Comparând numele doamnei Matilde Koen-Sarano, îl putem pune în conexiune cu Mons Serrorum (dar incert), în ebraică seren- "oişte, osie; tiran, stăpân"; iar antroponimul omului de afaceri thessalonkan Allatini ar putea proveni de la oiconimul antic Pons Alutus (dar desigur incert, ori de la etnonimul latin -adică din Latium sau dintr-o localitate gen Latina din Moesia Superior sau toponimul Cetatea Latinilor Mehedinţi- ?). Alte nume: Florentin, Modisno, Nahmias, Salem, Carasso, Ventura (antroponim purtat şi de un rabin al cultului sefard din România)... Să încercăm unele comparaţii relative:  Florentin în Timocul bulgăresc,…,…,…., Caraş, Vântur. Altele indică originea din Spania: Navarro, Saragussi... În numele talmudistului sefard Joseph Taitazak intuim un posibil etnonim, dar sub o formă neobişnuită (Tai derivat din Daia + Tazak derivat dintr-un deformat "dacic" ? Desigur incert, căci poate fi derivat dintr-un nume oriental; Tazak ne sună a Tadjik). Cuvintele ebraice au fost preluate după Lect. Univ. Laurenţiu Ionescu- "Dicţionarul studentului ebraic-român", Societatea Biblică Interconfesională din România, 2006 (colaborare între Universidad Advenitista del Plata, Argentina şi Institutul Teologic Adventist; doar că unele semne le-am adaptat poate imperfect; în maniera de citire a vocalelor, lectorul universitar a adoptat tradiţia sefardită şi cea folosită în gramatica lui Gesenius)…

Par a proveni pe filiera legionarilor romani. Şi pentru că experimentatul general Turbo, demnitar cu rang equestru din timpul împăratului Hadrian a fost implicat şi în reprimarea insurecţiilor din Iudeea, Egipt, Cirenaica, Mauretania şi în final Dacia (D, etc.-IR I, pag. 430), este posibil să fi existat o abducţie de populaţie din ţinuturile biblice, posibil nu tare semnificativă, dar purtătoare a culturii religioase, grefată ulterior peste zamolxianism ? (dar incert; nedocumentată).

Alte argumente suplimentare în acest moment chiar nu avem ! Totuşi sunt prenume probabil de la contactul cu o populaţie aromână sau chiar daco-română, gen Dorin sau incert Dorian... Pot proveni şi din grecul doric ? Incert, totuşi.

Este ciudat deasemenea, că un istoric maghiar (Martyn Rady în "Nobility, Land and Serice in Medieval Hungary", Palgrave Mac Millan, 2000) numeşte apărătorii unor fortificaţii (ei chiar locuiau în acestea) cu termenul ewrii, ὅrök !? (Poate auxiliari din triburi kabare ?).

Să fi plecat cei trecuţi la religia mozaică din Dacia/Goţia karaiţi şi să fi îmbrăţişat în peninsula hispanică cultul main-stream mosaic ? Cine să poată răspundă la o asemenea chestiune dificilă !? Şi poate nu chiar toţi sunt daco-romani la origine, pot avea şi alte influenţe… Greu de răspuns.

Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE şi Gheorghiţa N. Dobre din surse scrise şi internet


Share
Ultima actualizare Miercuri, 12 Mai 2021 09:54