Despre difuzia creştinismului în Dacia şi Scythia Minor Partea a III-a Imprimare 308 Afişări
Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE   
Duminică, 04 Aprilie 2021 17:42

Ne vom referi acum la semnificaţia presupusă a numelui episcopului tomitan Paternus 518-520 (numele şi titlul său apar inscripţionate pe un disc de argint aurit din sec. al VI-lea, descoperit la Malaia Perecina, Ucraina),...

Numele pare a asocia creştinismul timpuriu cu unele curente gnostice de factură creştină şi iată de ce: Pater ar avea semnificaţia de Dumnezeu, iar Nous ar semnifica Spirit...

În cosmogonia lui Valentin, Nous ar fi primul dintre Eoni, generat de Bythos (Abisul) sau  Propator (Pre-Tatăl) dimpreună cu partea sa feminină. Sige (Tăcerea)... comentariul e preluat după Alexandrian.

Conform lui Alexandrian- "Istoria filozofiei oculte", Humanitas, Buc., 1994, care redă din (Pseudo)Hyppolite din Roma: "într-ade­văr, Basilide împărţea fiinţele în două categorii principale şi fundamentale: pe cea dintîi, o numeşte cosmos (lume), pe a do­ua, hipercosmos (ceea ce este deasupra lumii); iar barierei care separă cosmosul de hipercosmos îi dă numele de Spirit (Nous) (pseudoHR- Philosophumena. Refutatio omnium haeresium)...Valentin ar fi  fost cel care a introdus în cosmogonie noţiunile de Pleromă, de Eoni, de Sophia şi teoria sizigiilor".

Ori: şi în latină, dar şi în greaca veche, engleză father- latină pater – greacă veche pa'tēr, iar engleză soul/spirit – latină anima/animus/spiritus – greacă veche psū'kʰē; tʰū'mos; 'pneuma.

Nous este un concept complex mai mult filosofic, decât gnostic (Nous este un concept prezent şi la Aristotel- "Despre suflet", Ed.Ştiinţifică, Bucureşti, 1969).

Toate acestea sunt desigur presupuneri speculative, bazate pe unele asocieri...

Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE şi Gheorghiţa N. Dobre din surse scrise şi internet


Share