Poem: George Petrovai - "Lucifer" (Panorama deziluziilor) | 1441 Afişări |
Scris de George Petrovai |
Miercuri, 19 Iunie 2013 20:03 |
Partea I (Facerea) Cândva, într-un trecut atât de-ndepărtat că timpul n-avea chip și spațiul dormita, doar Duhul făr-odihnă prin haos rătăcea și medita la planul prefacerii-n esență așa ca neființa să-și piardă-a sa prezență în confruntarea cu ființa de nezăgăzuit prin voia Celui care e viul infinit.
Atunci s-au înjghebat contururi din veșnicii inerte și necuprinsul dobândi a sale sensuri certe, cu cerurile sus și mofturile jos – părți dintr-o simfonie supranumită Cosmos.
Dar până și-un proiect divin în fapt nu poate fi-mplinit, când lumea o închide-n sine și de lumină-i văduvit.
Tocmai de-aceea Fiat lux a fost rostit și s-a deschis – ca trupu-mpuținat al beznei împins să fie în abis.
(De reținut acest aspect ce grandiosul deservește: Contrastul bine ticluit valoarea operei sporește!)
Cum al luminii ochi se-ndreaptă spre-nalturi nehotărnicite, în cer, din fina ei substanță, olaturile-au fost zidite,
o lume supratemporală unde mișcarea-i rău văzută, căci până și-n intenții zace neascultarea îndrăcită...
Din a luminii spumă-apoi, Părintele a tot ce este ne-a plămădit nemuritori, cereștile ființe-agreste
etern închise-n mulțumirea de-a fi cum sunt neabătut – un abandon în resemnarea prezentului neîntrerupt...
Și fiecare dintre noi (cum scris e-n legi cutumiare) primi acea însărcinare ce se-asorta cu al săi soi.
Fiind al aurorei fiu iubit, eu, Lucifer, lumină-nvăpăiată, luceafăr deveneam când crugul avea obrajii rumeni ca de fată
și mă sforțam pân’ la durere necunoscutul să-l străpung cu pâlpâiri fără speranță pentru un drum atât de lung,
încât se șușotea la colțuri că sunt un vanitos rebel, dispus la orice mișelie doar-doar voi fi mai sus ca El.
De-aceea, Tatăl m-a chemat la o discuție aparte; vroia, privindu-ne în față, să mă deschidă ca pe-o carte.
- Tu, fiule, mi-a spus la urmă, de frații tăi ești diferit: Nu doar că spiritul de turmă de când te știu te-a îngrozit,
dar zorul tău de-a ști cât știe numai Atoatefăcătorul, în surd și prelungit conflict te-a situat cu-ntreg soborul!
Căci, dragul meu, repetitivul și neclintirea-n ascultare sunt temelia armoniei pentru întreaga Mea lucrare.
Cum ea a fost perfect făcută odată pentru totdeauna, orice amestec din afară cu perturbarea e totuna
pri scotocirea fără șanse după al tainelor nectar – ispita rozei aspirații spre o viață de calvar...
Cu nărăvașii de-alde tine boală curată-i amânarea, fapt pentru care am decis că se impune separarea.
Doar astfel voi putea salva eterna liniște cerească, iar tu vei bea din ce-ți dorești și setea o să-ți tot sporească,
până în ziua când scârbit de libertatea-nsingurată, după repaos vei tânji cu cerbicia de-altădată.
(Dar soarta nu-i o haină veche pe care-o lepezi plictisit când demodată ți se pare, ci și cu bune și cu rele ea-n spate trebuie purtată până în clipa de pe urmă, chiar dacă n-a fost ajustată.)
Te pregătește să cobori pe la Pământului rotund, unde sunt toate rânduite ca să-ți bei cupa pân’ la fund:
Verdeață vei găsi pe el și viață-n timp încătușată, dar mai presus de toate-i omul cu a sa fire încifrată,
o arătare imprecisă în lut trupesc adânc înfiptă, ce deja-Mi pare diferită de scânteierea-n Duh cuprinsă.
I-am așezat în Paradis pe-Adam și pe femeia lui, nădăjduind că prin purtare vor fi ca fiii cerului
și că Pământul populat cu creaturi asemeni lor se va-nălța și înfrăți cu cerul într-un cosmic cor.
Dar până nu-i voi cerceta cu de-amănuntul pe-amândoi, vreau ca Edenul să rămână loc de răsfăț doar pentru noi...
Ți-i dau pe mână! Sunt ai tăi cu tot ce au și-și mai doresc. Doar sufletele Îmi revin ca parte dintr-un dar ceresc.
Iar testul dacă nu-l vor trece, cum pare că se va-ntâmpla cu-acest hibrid ce-ți seamănă strâns ghem în carapacea sa,
îi vei urma apoi afară la suferința ce-i așteaptă pe ei și pe urmașii lor, ca-n veci să-și plângă a lor soartă.
Căci nemurirea-i o pedeapsă pentru ființele deșarte – teama de moarte și-o înving sperând la viață după moarte.
Partea a II-a (Coborârea) Și-așa se face c-am plecat neîncercat de vreun regret. Ce, Doamne, să fi regretat când ceru-i un tărâm inert?!
Ca gândul străbăteam deșerturi dintre imense lumi stelare, căci golul plinului urmează în nesfârșită alternare,
iar întunericul absoarbe c-o foame-n veci nepotolită a sorilor imensă vlagă și-a stelelor dulce ispită.
Cât a durat călătoria s-o spun nu-mi este cu putință – la zoruri mari timpul se umflă de-și pierde orice socotință…
Ajuns la țintă-ntr-un sfârșit, Pământului ocol i-am dat și ochii mi i-am desfătat cu jerbele din colorit.
Aveam de-a face cu un Ianus din paradoxuri rotunjit? Privit de sus e-un strop de-azur, de-aproape-i curcubeu boltit…
Edenul l-am găsit pe dată, dar poarta lui fiind păzită cu paloșul de foc în mână de-un înger cu nărav de brută,
ca peste tot unde-s portari am fost oprit pe-un ton răstit și numai după lungi dezbateri să intru mi s-a-ngăduit.
Grădina-ntinsă îmi părea un colț din lumea părăsită – cu pomi rodiți și pomi în floare într-o lumină potrivită,
ca din ardoarea în extaz cu care firea-i îmbibată, orice dorință de-altceva să fie-n fașă suprimată
sau pedepsită exemplar când tinde spre păcat hain; entuziasmul exaltat de-asasinat nu-i chiar străin...
Tot căutând, sub un copac pe porumbei i-am dibuit – el gânditor, ea plictisită, „Nu-i tocmai cuplul fericit”,
mi-am spus uitându-mă la ei cum spate-n spate lâncezeau. „Ce le lipsește ăstora îndată eu am să le dau:
Nițică variație în liniștea încremenită, ca să-și astâmpere aleanul cu seva-n vrere priponită…”
Și, lunecos precum un șarpe cu chip de-arhanghel ipocrit, m-am furișat lângă femeie - chitind c-acolo-i de lovit
de vreau ca zidul șubrezit al ascultării să-l străpung – și i-am șoptit c-o patimă mai verde ca mireasma-n crâng:
-Tu, mult mai vie decât viul, de facere făcută mama a tot ce este viu, fii pentru mine împlinirea acelui vis țesut duios în noaptea depărtării când te priveam de sus. O, nu pleca! Mai lasă-mă să te privesc cum te-am privit de-atâtea ori din ceru-nsingurării mele și-n schimbul adorării dă-mi tot ce-i în tine de prisos – dă-mi chiar durerea, dar cu ea dă-mi și speranța că odată iubirea va țâșni din primul nume de femeie.
Cum între timp se ridicase și se-ndrepta cu pas grăbit spre-un pom din mijlocul grădinii, din spate astfel i-am vorbit:
-Crezi poate că te amăgesc că-ntreg Pământu-mi aparține cu ce-i pe el și ce-o să fie? Păi, draga mea, eu știu prea bine ce te frământă chiar acum: O poftă de copil te-ndeamnă să guști din rodul pomului oprit (chiar mărul lângă care stăm), dar teama de păcat se-mpotrivește și tot crescând pofta-i canon cumplit. Iar eu îți spun că nu-i păcat din pomul vieții să te-nfrupți și că departe de-a muri de-abia pe urmă tu vei ști cum binele din rău se scoate așa ca aurul din piatră, și-atunci asemeni Domnului vei fi! Dar chiar și muritoare, pentru mine pe veci mult adorata vei rămâne, căci al Pământului stăpân râvnește la fericirea de-a avea stăpână…
-O, tu, al soarelui egal prin frumusețea orbitoare, mai dulce-n glas decât dulceața și-n toate făr-asemănare,
nu pot, dar cred că nici nu vreau sa mă opun la ce îmi place! Femeie sunt și-n veci de veci femeile asta vor face… * Am părăsit-o-ncredințat că totul merge ca pe roate – când cuplul este închegat, păcatu-i doar pe jumătate!
Mult n-a trecut și amândoi - după ce-n măr s-au dedulcit – amarnic fură beșteliți de Domnul foarte cătrănit.
Dar s-a pornit un circ pe cinste: Bărbat și soț adevărat, Adam plângea și se jura că nu se știe cu păcat
și că doar Eva-i vinovată de-ntreaga tărășenie, deși era normal să știe că-s condamnați l-aceeași soartă.
Într-adevăr, îndat-apoi, cu trupurile gârbovite - vie oglindă a durerii ce-nsoțitoarea omului va fi până în ceasul de pe urmă – cei doi spre poartă-au fost conduși și-n praful drumul zvârliți, iar poarta după ei mai strașnic zăvorâtă
Atuncea eu, cu-ntâia misiune fără cusur îndeplinită (deși c-un gust amar dup-o atare reușită), în grabă tălpășița mi-am luat spunându-mi drept încurajare pentru acel ceva-n formare ce timpului îi dă viață și nu poate nicicum lipsi: „Cum omu-și va așterne, tot astfel va dormi!...”
Partea a III-a (Cunoașterea luciferică) Și iată-mă din nou pornit Pământu-n lung și-n lat să-l bat, ca eu întâiul să cunosc ce-n burta sorții s-a-nchegat.
Iar când aleanul mă cuprinde cum brațele-l cuprind pe drag, las freamătul etern al mării să-l ia cu el departe-n larg,
sau pe poteci croite-n munți din al rășinii iz sălhui, las crestelor pierdute-n nori ispitele tehuiului
și astfel redevin ce-am fost când Tatăl mă însărcina ca omului să-i fiu tovarăș după ce raiu-l va rata...
Dar cine ar putea pretinde că știe omul ca pe apă dacă Atoateștiutorul avea senzația că-I scapă?!
Așa și eu. Pînă la Abel și moartea lui în Cain pitită de gelozia criminală, știam c-a omului ursită
(după-ntâmplarea din Eden) cu suferința-l va uni și-apoi că moartea mai la urmă în hăul fără fund îl va zvârli.
Dar una-i omul ce se stinge când ceasul lui a fost oprit, un fenomen inevitabil pentru al vieții circuit,
și alta mare grozăvie când vrea pe semeni să-i robească, ba chiar a fratelui viață o ia prin crimă mișelească.
De-aceea, Cain cu fapta lui în cronici nu-i un fitecine – de-a pururi pentru om rămâne simbol al sceleratului,
deși-n atâtea mii de ani de-abjecție înfloritoare, cu crima sa e mic copil printre coloșii faptelor murdare.
Căci alta nu-i istoria umană decât o ciorbă lungă și amară, pe care vrednicii istorici-bucătari cu polonicele în mână, o mai lungesc oleacă și-o tot dreg dup-al clientului gust îndoielnic, dar făr’ vreodat-a izbuti capra cu varza să împace ca celor ce-o mănâncă să nu li se aplece.
* Atâția regi și generali din carnea vremii au mușcat, convinși că-n urmele lăsate secretul nemuririi l-au aflat,
încât păreau al vrerii braț ce sorții-i poate comanda să nu mai facă praf trecutul atunci când clipa-n loc va sta...
Numai că timpu-i orb și surd în mersul său furiș de fiară, zdrobind în fălci și înghițind tot ce-i menit ca să dispară –
însuflețitul laolaltă cu stelele hodorogite, apocalipsă pentru om și pentru-a sale ifose smintite.
Captiv în plasa timpului din fașă până moartea-l ia, omul esența o vizează cu mintea și cu inima,
prin nesfârșite teorii despre cum este sau va fi, dar mai ales prin crez fierbinte că neștiutu-l va-mblînzi.
Să fie omul, așadar, pios sau filosof ateu? De regulă-i încrucișarea dintre un demon și un zeu,
el, singura ființă care, deși de moarte-ncătușată, distinge între rău și bine ca justul din păcat să-l scoată...
Credeam că-n crezuri cel puțin - religii și mitologii – el liniștea și-o va găsi după atâtea nerozii
în transă parcă săvârșite. Dar răstignirea lui Hristos l-a-nfățișat ca pe-un colos al faptelor nelegiuite.
(Cum, Doamne, altfel să-ți explici decât prin doaga ce-i lipsește, că răului i se supune, iar Binele îl necinstește?!)
Convins că n-are nici o șansă să schimbe omul cum n-a fost, după ce Însuși Creatorul în lume îi dăduse-un rost
și el cu firea lui abrașă norocului i-a făcut vânt, divinul sol L-am așteptat într-un pustiu de pe Pământ, ca să-I descriu pericolul la care sigur se expune. Firește, nu m-a ascultat, ci Și-a văzut de misiune...
(În Evanghelii întâlnirea e prezentată diferit: Cică sunt tatăl vicleniei și că pe El doar L-am momit!)
De-aceea, eu nu cred că omul vrea o schimbare de substrat – la a păcatului savoare renunță doar un ins ciudat!
Cu-atâtea lacrimi, intrigi și războaie istoria umană-i pildă de cum nu trebuia să fie, îndeosebi atunci când clerul condamnă păcătoșii la speranță prin fanatism și violență. Și-așa se face că-ntr-o lume de suferință arhiplină, în care cultele prosperă credința-n perfidie preschimbând, nu sfinții-s pentru om de trebuință, ci spre eroi se-ndreaptă a sa năzuință, deși se spune despre ei că doar în mituri au temei...
Desigur, nu pot da uitării a omului de preț silință – frumosul fără seamăn din cultură și-al vieții clocot prin știință.
Dar rău-i cu adevărat în lume marele cârmaci prin servi precum e poluarea, ori etica unor dibaci.
Partea a IV-a (Dezamăgirea) Da, Tată, punct cu punct ce mi-ai prezis s-a împlinit: Am obosit tot alergând și-atâtea știu că m-am scârbit!
Știu, de exemplu, că Pământul prin vrerea marilor sforari (conducători și generali) a devenit deja mormântul
atâtor specii strămutate în vaste sere nucleare și c-omenirea s-a-mpăcat cu gândul morții planetare
în urma unei încleștări fără învinși și-nvingători – dezastru cu greu evitat, cum s-a vădit de-atâtea ori.
Mai știu că omu-i acea fiară ce cu cruzimea se desfată, în care timp pesemne-și plânge de milî pentru a sa soartă...
Iar în asemenea momente cu deznădejde ghiftuite, mă remontează seva stoarsă din spusele-Ți înțelepțite,
precum acel Sunt Cel ce sunt care-Ți redă unicitatea. Căci totul este doar prin Tine și-n Tine-și află unitatea!
De-aceea, Tată, Te-aș ruga, ca-n spiritu-ndurării Tale, să vezi în mine rătăcitul sătul de fumuri abisale,
amarnic regretând disprețul cu care starea mi-o priveam când toate îmi veneau de-a gata și totuși altceva doream...
Nimic nu-i mai de preț ca bunul pe care știi că l-ai pierdut, fapt pentru care îmi doresc să fie iar ca la-nceput! AUTOR: George Petrovai mai-iunie 2013 www.sighet-online.ro
|