Silvia Boar- un artist desăvârșit ! Imprimare 1042 Afişări
Scris de Prof.dr. Dorel Todea   
Miercuri, 01 Mai 2013 14:44

Silvia Boar- un artist desăvârșit !
 
S-a nascut la 5 mai, 1950 la Sighetu Marmatiei.
Între anii 1965 – 1969 urmeaza Liceul de artă de la Târgu Mureș
Între anii 1969 – 1972 este studentă la Facaultatea de Arte Plastice,  secția Desen din Timișoara
A fos profesor-titular  de desen la Școala generală nr.10  și George Coșbuc din Sighetu Marmației
Este membră a Filialei Uniunii Artiștilor Plastici Baia Mare
A participat la urmatoarele expozitii internaționale:
- Polonia 2001, 2002, 2011, Ungaria  2012, Suedia 2012
Expoziții județene : Baia Mare : 1972, 1974, 1982, 1991, 1997, 
- Casa Corpului Didactic, Baia Mare 1989
- Colonia pictorilor ANUALA  ARTELOR:  intre anii 2000- 2012 
- La Baia Mare alte 12 expozitii
La Sighetu Marmației :  15 expozitii colective si personale
Lucrari in colectii personale si galerii : Austria, Canada; Germania, Israel, Italia, Olanda,  România, Suedia, Ungaria
 
SILVIA BOAR se încadează în curentul artistic impresionist.
 Curentul artistic  impresionist își are originile în Franța, unde un grup de pictori resping temele oficiale (istorice, anecdotice, mitologice), adoptând o viziune originala asupra lumii sensibile și o tehnica noua ce consta în transpunerea pe suport a senzațiilor vizuale pe care le au în fata motivului. O fac cu ajutorul divizării tușei în culorile componente ale spectrului. Din acest moment, pictând în aer liber fără clarobscur și fără contururi, imaginea topindu-se în atmosfera în timp ce chiar umbrele sunt redate prin culoare.
Denumirea acestui curent artistic vine de la o pânza de Claude Monet, intitulata “Impression. Soleil levant”, adică “Impresie. Răsărit de soare”, expusa in 1874. Epitetul implica ceva brusc și trecător, legat de o opera de arta, care trebuie sa exprime o emoție durabila, prinsa pentru eternitate.
Silvia Boar respectă în mare principiile esențiale ale Impresionismului : astfel artista nu va privi la însușirile fizice, concrete și permanente, ci mai degrabă la aparența realității. 
Paleta artistei este luminoasă. Tonurile nesigure dispar, ele  devin calde, feminine. Ea se serveste de câteva tonuri simple, vii, aproape pure, armonizate pentru a da impresia unui buchet proaspăt de flori. Tusa devine astfel extreme de importanta.
Unele tablori apar ca un dos de broderie, in care firele se încâlcesc, pornind in toate direcțiile.
Silvia Boar picteaza rapid pentru a materializa senzatiile pe care le percepe. Ca pictor impresionist  artista  dă o mare importanță  peisajului , în expozitia deschisă la Radio Sighet,  marea majoritate a tablourilor sunt peisaje.
  Compozitia redusa la cateva planuri suprapuse da impresia ca peisajul se rastoarna in prim-plan. Artista abandoneaza punctul de vedere frontal si iluzia profunzimii. Contururile, densitatea si formele se sterg cu miscarea si lumina.
Artista a luminii, exclude  griul si negrul si substituie clarobscurului traditional,  jocul de reflexe ce transforma tonurile reale, colorand umbrele. Pentru a pastra forta culorilor si a sugera lumina, nu face amestecuri de culori  si imparte tonurile deschise si pure, in tabou. Culorile se combina la distanta sub ochii  privitoruluui. Culorile calde sunt determinate de impresia calorica pe care o culoare sau alta ne-o produce cand o privim. Astfel culorile galben, oranj, rosu ne dau senzatia de caldura, ne duc cu gandul la soare, foc, zilele calduroase etc. Forma se cufunda: tusele sugereaza subiectul dând senzația unei depline armonii.
Titlul metaforic al expoziți “Dansul naturii“, pornește  de la îmbrățișarea copacilor  ce sugerează o virtuală mișcare în pas de dans, dar în totul ei reprezintă viața naturii în plină transformare, frumosul culorii ca o paletă în mișcare.
Silvia Boar dă o mare importanță desenului, pentru că desenarea unor forme este  considerată mai dificilă şi mai abstractă. Se presupune aşadar că e nevoie de o doză mai mare de talent pentru a transpune forme prin prin evitarea  contururilor decât pentru a picta, copiind practic culorile naturii. 
Portretele din această expoziție sunt  desenele după modele umane făcute în conformitate cu detaliile anatomice, dar nu nu copiază realitatea întocmai ci dimpotrivă se produce transformarea ei într-una mai elegantă şi mai aproape de perfecţiune decât cea reală. 
Picturile Silviei Boar sunt executate meticulos şi, mai presus de toate, cu un aspect finisat şi bine lucrat.
 
AUTOR: Prof.dr. Dorel Todea
 
 

Share