Nae Ionescu:Filosofia religiei Imprimare 4229 Afişări
Scris de Horia Picu   
Marţi, 12 Iulie 2011 05:18

Nae Ionescu (1890-1940) filozof roman, le-a fost profesor universitar lui Mircea Eliade, Constantin Noica, Emil Cioran, Mircea Vulcanescu. Magistru al lui Petre Tutea.  A fost unul din principalii ideologi ai legionarismului, determinand pe multi dintre discipolii sai sa se indrepte spre extrema dreapta. Cu toate acestea, meritul lui Nae Ionescu in formarea unor mari filozofi cu care se mandreste intreaga lume, este incontestabil.


 Uitati ce scria Nicolae Tatu la moartea lui Nae Ionescu in 1940 :

"In filozofie mai ales, a scris prea putin. Nu pentru ca n-ar fi avut ce scrie sau n-ar fi putut-o face, ci fiindca avea credinta ca inainte de a fi trait, controlat si copt, un gand nu trebuie asternut pe hartie.[...] Daca studentii nu paraseau sala de curs cu bagajul de cunostinte sporit, plecau in schimb cu altceva, mult mai pretios, mai rar si mai greu de gasit: cu indemnul de a nu se rezuma sa invete numai, sa primeasca ideile de-a gata, ci sa mediteze, sa traiasca si sa verifice personal problemele."

Am ales pentru  site cateva fragmente din cursul de Filozofia religiei , tinut de Nae Ionescu in anul universitar 1924-1925 la Facultatea de Litere si Filozofie , Universitatea Bucuresti.

"Experienta religioasa este constituita de totalitatea actelor religioase, adica de totalitatea actelor in care un om este in legatura cu altceva propriu-zis decat el insusi, si anume, cu un caracter deosebit de caracterul realitatii sensibile, cu anumite caractere pe care noi le numim divine."

 

"Daca in actul religios exista doua elemente, eu si Dumnezeu,atunci cum se poate vorbi de un caracter absolut al actului religios? Pentru  ca daca Dumnezeu este in afara de mine si daca actul religios se raporteaza la Dumnezeu, atunci evident ca este un proces tranzitiv. Actul religios constituie in esenta lui un act tranzitiv, de iesire a individului din el insusi si raportarea acestui individ la ceva in afara de el insusi."

"In actul religios noi avem dorinte, iubim, nadajduim, ne ingrozim. Unul din elementele fundamentale in orice religie existenta este groaza, un fel de teroare sfanta, sacra, mistica in fata divinitatii."

"Orice act religios masurat cu criteriile vietii empirice apare absurd.Ceva care trece dincolo de limitele universului nostru e intr-adevar un absolut. Absolutul acesta este ceea ce numim noi Divinitate sau Dumnezeu, care are legi de existenta care noua ne scapa ,si ne scapa pt. ca Dumnezeu este esentialmente deosebit de noi si de tot ce ne inconjoara."

"Orice cunoastere a lui Dumnezeu este cunoastere prin Dumnezeu,adica nu pot sa stiu nimic de la Dumnezeu decat in masura in care eu cer ceva de la Dumnezeu si Dumnezeu imi da ceva mie. Acesta este actul cunoscut in religie sub numele de revelatie ."

"Daca actul religios presupune doi termeni, in activitate reciproca ,atunci e evident ca pozitia deistilor care presupun ca Dumnezeu a creat lumea odata, dar nu se mai amesteca in cursul evenimentelor este falsa.Dumnezeu trebuie sa fie prezent in fiecare moment si sa se poata pune in legatura cu o constiinta religioasa."

"Spatiul, timpul, cauzalitatea, miscarea, sunt structuri de sine statatoare, nu sunt creatii ale noastre."

"Punctul slab al tuturor teologiilor e pretentia absolut nefondata si primejdioasa de a dovedi cu argumente existenta lui Dumnezeu."

"Credinta are doua sensuri diferite. Eu cred ca se va intampla ceva are un sens. Eu cred in ceva e celalalt sens. In procesul religios doar "eu cred in ceva" are sens."

"A spune "nu cred in Dumnezeu pentru ca  nu sunt sigur ca exista",este cea mai mare greseala. Pentru ca a crede in Dumnezeu e una, si a crede ca exista Dumnezeu e alta.A crede ca exista Dumnezeu inseamna a fi convins de existenta lui. A crede in Dumnezeu e radacina religioasa a actului religios."

"Functia normala a stiintei - sa cunoastem intr-un anumit fel realitatea. Functia normala a actului de credinta- sa absoarba toata viata subiectului."

Despre raportul stiinta - religie am mai discutat pe site. Genialitatea lui Nae Ionescu face ca in doua randuri sa fie sintetizat totul !

"Existenta lui Dumnezeu nu se dovedeste,se traieste."

"Un sculptor nu are o imagine in cap pe care o pune in marmura. Lucrand, lui i se precizeaza liniile pe masura ce lucreaza si i se precizeaza imaginea . Acelasi lucru si cu cunoasterea religioasa."

"Regulile bisericesti spun sa iubesti pe Dumnezeu cu toata inima si din tot sufletul tau , iar pe aproapele tau ca pe tine insuti. Adica pe Dumnezeu il iubesti cu spiritul in actul religios. Pe tine te iubesti cu spiritul si cu trupul , ca om. Deci iubirea catre Dumnezeu e una si iubirea catre om e alta."

"Manastirile din Apus sunt in mijlocul oraselor pt. ca viata acestora sa serveasca de exemplu celorlalti crestini. In Rasarit manastirile sunt in afara oraselor ,care traiesc dupa un  program spiritual facut sa inlesneasca legatura cu Dumnezeu. Actul religios nu e un act social ,e un act personal."

Stiintele se definesc prin orientare, prin unghiul sub care noi privim obiectele, adica realitatea sensibila din jur. Stiintele ne dau o cunostinta dezintegrata a realitatii. Filosofia e resortul unificator al spiritului nostru, e necesitatea spiritului nostru de a-si crea o vedere de ansamblu asupra intregii realitati."

"Aristotel:poti sa te intrebi care este cauza unei intamplari, nu poti niciodata sa te intrebi care este cauza lui Dumnezeu, pt. ca Dumnezeu nu este dependenta, ci este existenta absoluta, existenta propriu-zisa."

In final voi folosi un citat al lui Mircea Vulcanescu referitor la fragmentele de curs prezentate azi.
"Zbuciumul cugetarii omenesti asupra lucrurilor sfinte, mai ales intr-o vreme in care se pare ca se cugetă mai mult decat se traieste sfintenia, este o problema destul de prezenta in mintea tineretului din generatia actuala pentru ca acest curs sa gaseasca numerosi auditori."

Nae Ionescu face parte din galeria marilor ganditori ai lumii. La el se vede diferenta intre a  lamuri si a explica un lucru. George Calinescu il considera un Socrate al Romaniei.”Cand ceva i se pare nelamurit, profesorul isi marturiseste nedumerirea, asteapta ca problema sa rodeasca singura, sa se dezlege de la sine.”
In mod sigur cu o asemenea abordare a Filozofiei, a reusit sa aprinda acea scanteie a cunoasterii la marii nostri filozofi care au avut privilegiul audierii cursurilor Profesorului Nae Ionescu.

 

 


Share
Ultima actualizare Luni, 11 Iulie 2011 18:33