logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Opoziţia lui Uzun Hasan ca fundament al acţiunilor moldoveneşti anti-otomane PDF Imprimare Email 103 Afişări
Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE   
Miercuri, 18 August 2021 07:56

Cretanul Elia ben Elkana Capsali în Istoria Otomană pune în conexiune opoziţia lui Uzun-Hasan cu acţiunile Domnului Ştefan cel Mare. Cităm:

<S-a întâmplat ca atunci când toți principii supuși stăpânului (Mehmet al II-lea - n.n.) au aflat că Zucha-Zan (Uzun Hasan, hanul turcmenilor oghuzi, actual Irak, Azerbaidjan – n.n) intrase în luptă împotriva lui, ei s-au veselit cu toții, zicând: «Acum, Mehmet va fi nimicit. Ceea ce el ne-a făcut nouă, îi va face lui acum Dumnezeu... ». Și s-au răsculat împotriva turcilor... Între ei se afla și domnul Valahiei Mici (Moldova – n.n)... Dat fiind că țara sa e mică și locuitorii ei sunt puțin numeroși, dar cu toții viteji, care se adăpostesc în munți și văi, cine ar avea îndrăzneala să se apropie de ei? Așadar, când a aflat că Zucha-Zan a pornit la luptă împotriva stăpânului său, sultanul Mehmet al II-lea, Ștefan a început să urzească fel de fel de planuri. Pe ascuns, a pus capăt supunerii sale și și-a scuturat umerii de povară...> (extras preluat din Şerban Papacostea-Ştefan cel Mare).

Uzun Hasan (1453-1478) era hanul turkmen al statului Aq Qoyunlu (al Berbecuţilor sau Oilor Albei, după numele tribului lider), el polarizând în jurul său forţele anti-otomane (atât musulmane, cât şi creştine). În 1472, hanul turkmen declanşase o ofensivă, ceea ce a avut drept efect replica din 1473 a otomanilor. După înfrângere, Uzun Hasan a reluat diplomaţia cu Europa creştină, pentru a primi sprijin, el dorind revanşa contra otomanilor. Statul Aq Qoyunlu era o rută privilegiată a comerţului cu China (drumul mătăsii şi al mirodeniilor), care trecea apoi probabil şi prin nordul Mării Negre.

Moldova putea susţine plata haraciului (din monopolul sării, al argintului, al comerţului cu peşte, ceară, blănuri valoroase, din taxele vamale, etc.), dar acesta era împovărător. Deci circumstanţele tensiunilor din estul Imperiului Otoman creeau premizele favorabile pentru ruperea legăturilor de vasalitate. Cum beii dunăreni nu puteau menţine controlul, iar Moldova răpise din Ţara Românească giuvaerurile Domnului Radu cel Frumos (Doamna Maria Voichiţa şi mama ei), infidela Moldovă este atacată chiar de către Sultan, la conducerea unei importante forţe militare.

Mai apoi, în condiţiile încheierii păcii între otomani şi poloni, iniţiată din 1486, dar finalizată în 1489, un sol moldovean duce haraciul pe doi ani în 1487, primind răspuns de pace. Credem că Doamna Maria Voichiţa l-a sfătuit în acest sens pe Domnul Ştefan, temperându-i elanul războinic sau aceasta a reprezentat o aliniere precaută la politica pacifistă a Poloniei.

Scris pro-bono astăzi, miercuri, unsprezece avgust, douămiidouăzecişiunu, revăzut sumar doisprezece avgust.       

Scris de Gheorghiţa N. Dobre şi Valentin-Claudiu I. DOBRE din surse scrise şi internet        


Share
 

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact