logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Imperiul Otoman şi credinţa în egalitate socială şi confesională P a VI-a PDF Imprimare Email 194 Afişări
Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE   
Vineri, 23 Iulie 2021 10:43

Referitor la oiconimele din România care par a fi de provenienţă anatoliană, reopinăm că ele ar putea proveni şi dintr-un amestec dintre ostaşii lui Mircea cel Bătrân trimişi ca sprijin pretendentului (ginerele său) Musa cu femei din Rumelia ori Anatolia. Doar că descendenţi ai acestui amestec ar putea fi şi aici, dar şi în Rumelia, ori Anatolia. Ar putea fi şi descendenţi ai Şeicului Bedreddin Mahmud în România ? Ciudată, dar destul de bună întrebare.

De fapt, o cu totul altă chestiune ne preocupă acum. Care să fie cauza reală a condamnării şi executării Şeicului Bedreddin Mahmud ? Căci implicarea sa în evenimente nu este clară deloc. Apoi, calităţile sale pedagogice şi logica sa erau apreciate, căci la Iznik are obligaţia de a preda irshad, fiind plătit cu un salariu lunar pentru aceasta. Prenumele său poate proveni de la numele profetului Mahomed ori din numele tribal kurd Mahmudi, nume tribal care ar fi de asemenea extras din numele profetului (teoretic).

E îndoielnic că vom găsi cauza în arhivele din Istanbul, căci dacă ar fi existat înregistrări scrise ale condamnării, acestea ar fi fost analizate temeinic de strănepotul său, scriitorul Halil, care a concluzionat că condamnarea sa era motivată politic (urfi).

Plecând de la motivul invocat de Halil, adică urfi, concluzionăm că episodul redat de dr. Recep Çiğdem al întrevederii cu Sultanul Mehmet Çelebi este motivul condamnării (dus la Sultan, e chestionat: <De ce nu te supui conducătorului ?>, Şeicul ar fi răspuns: <De ce conducătorul nu se supune lui Allah/ Domnului Dumnezeu ?>, ceea ce era o sfidare desigur). Practic, a fost condamnat pentru sfidarea Sultanului aflat pe tron în acel moment.

Dar de ce a procedat astfel Şeicul Bedreddin Mahmud şi nu cu precauţie ? Trecuse destul timp de la înfrângerea Co-sultanului rumeliot Musa, iar Sultanul Mehmet Çelebi părea a fi stăpân pe situaţie.

Aici vom specula pe baza învăţăturii sale, deşi o traducere din lucrarea sa Waridat ne-ar fi fost necesară. Credem că el propovăduia Unicitatea Domnului Dumnezeu, precum şi inutilitatea diferenţierii pe bazareligiei. În plus era totuşi jurist, iar Sultanul Mehmet  Çelebi era totuşi un Çelebi (adică o beizadea). De unde constatăm că cu beizadelele trebuie avută destulă prudenţă.

Cât despre Torlak Kemal, liderul rebeliunii din Manisa, despre el dr. Recep Çiğdem apreciază că era un evreu convertit. Doar că numele pare a indica pe cineva de extracţie scitică (asociem Torlak cu tauro-vlah, ce ar desemna un scit romanizat). Toate acestea sunt afirmaţii pur speculative.

Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE şi Gheorghiţa N. Dobre din surse scrise şi internet


Share
 

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact