logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Despre difuzia creştinismului în Dacia şi Scythia Minor Partea a II-a PDF Imprimare Email 89 Afişări
Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE   
Duminică, 04 Aprilie 2021 17:30

Tomis era scaun episcopal... Episcopii din Tomi/Tomis menţionaţi: Bretanion/Vetranio (acesta s-a opus Împăratului Valens, care a dorit impunerea arianismului), Philus Episcopus (martirizat sub Licinius pentru refuzul de a răspunde convocării la arme, cf. Acta Sanctorum, FHDr II, pag. 707), Gerontios 381 (sinodul al II-lea ecumenic de la Constantinopole; în 386 tomitanii conduşi de un anume Gerontios -acelaşi cu episcopul- îi atacă pe goţii federaţi aşezaţi în apropierea oraşului, fapt dezaprobat de Împărat D-IR I, pag. 596), Theotimos 393-402 (hunii îl numeau "zeul romanilor"; Theotimos era scit la origine; în timpul Împăratului Arcadius, i-a parte la un sinod la Constantinopole). Mai târziu, sunt amintiţi Paternus 518-520 (numele şi titlul său apar inscripţionate pe un disc de argint aurit din sec. al VI-lea, descoperit la Malaia Perecina, Ucraina),... Valentinian la 553; iar la Durostorum, Auxentiu, discipol arian al lui Ulfilas (Daicoviciu,...-"Istoria României I", Ed. Academiei, 1960, pag 610; 611).

O inscripţie în limba greacă de la Axiopolis indică numele a trei martiri (din perioada 303-304 din timpul persecuţiilor de sub Diocleţian): Chiril (Cyrillus: comemorat în ziua a şasea, luna aprilie), Chindeas, Tasios (sau Dasius, în luna octombrie), precum şi Evagrius şi Benignus (Acta Sanctorum, FHDr II, pag. 709)... S-au dovedit mulţi creştini şi printre soldaţi, ei refuzând jertfirea la idoli şi cultul împăratului (Daicoviciu,...-"Istoria României I", Ed. Academiei, 1960, pag. 589). La primul sinod de la Niceea 325 e.n. a participat un episcop din Scythia Minor.

Menţionez că Tasios era şi numele unui lider roxolan care a luptat împotriva generalilor lui Mitridate Eupator (FHDr I, pag. 243, din Strabon- Geografia). Deci este posibil ca martirul Tasios să fi fost la origine roxolan.

O inscripţie de la Ulmetum (Pantelimonul de Sus) are sus central incizat un semn al crucii, înconjurat de simboluri precum ω şi altele (D-IR I, pag. 594)...

Se consideră că gemele tip abrasax de tip creştin din secolele II-III e.n. aparţineau gnosticilor basilidieni (trei geme au fost descoperite: la Orlea, lângă Corabia...două la Porolissum, datarea şi caracterul creştin ar fi nesigure după unii istorici... D, IR I, pag. 441). Pe teritoriul Dobrogei s-au descoperit cca. 70 de inscripţii creştine de secol IV-VI (jumătate din acestea în Tomis D-IR I, pag. 612) cu numele martirilor: Maximus, Dada, Quintilian, Chindeas, Dinias (autohtoni ?), ori Gibastes, Gaione, Atala, Tzeiuc (ultimii goţi sau huni)...

Gema de la Potaissa cu scena bunului Păstor şi acrostihul IX O YC nu e neapărat de tip gnostic, ci de tip creştin primar (D-IR I, pag. 619), deşi incert: unii clasifică curentul valentinian tip creştin (Philip l. Tite vorbeşte de creştinism valentinian), alţii tip gnostic (care ar fi impus cele trei principii ale naturii umane, Sf. Irineu din Galia era împotriva unui anume Marcos, discipol al curentului valentinian), dar atribuiea gemei e desigur neclară.

Alexandrian în "Istoria filozofiei oculte", explică că bijuteria magică abraxas (inscripţii în jurul unui cap de cocoş sau de leu) echivala cu numărul 365, fiind dedicată arhontelui Abrasax, care domnea peste 365 de ceruri (vămi), dar conceptul ar fi generat dispute între curentele gnostice.

Şi gnosticismul vede pe Dumnezeu ca Salvator: în cosmogonia lui Poimandres, demiurgul (zeu al focului şi spiritului), făureşte şapte "guvernatori", care înfăşoară lumea sensibilă în cercuri concentrice (Poimandres 9)... Această orânduire a "guvernatorilor" este denumită heirmaneme... Aceşti "guvernatori" împărtăşesc fiecare elemente din ordinea indusă unor primi anthropos (nu ca să înrobească, ci din grijă pentru oameni...) Comentariu este preluat din Lewis- "Cosmology, Fate în Gnosticism, in Grawco-Roman Antiquity... Under Pitiless Skies", Brill2013, pag. 114. Altfel spus, salvator salvandus (Mântuirorul care trebuie mântuit) după Carsten Colpe (preluat din Ioan Petru Culianu- Gnosticism şi gândire modernă, Hans Jonas, Polirom, Iaşi, 2006, pag. 124).

Într-un fel şi zamolxianismul care propovăduia nemurirea sufletului ar fi o expresie a platonicismului !? Aristotel (în ideea symphyton pneuma) susţine că sufletul este din aceeaşi materie ca şi stelele... luminos şi cu corp eteric... Concept pe care Zamolxis l-a înţeles, l-a asumat şi l-a difuzat prin propovăduire. Diodor din Sicilia scrie în XLVIII,  Biblioteca Istorică, I, 94, 2: "La ariani, Zathraustes a făcut să se creadă că o zeitate bună i-a dat legile întocmite de el. La aşa-numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea că a intrat şi el în legătură cu zeiţa Hestia, iar -la iudei- Moise, cu divinitatea căreia i se spune Iahve" (FHDR I, pag. 189).

Scris de Valentin-Claudiu I. DOBRE şi Gheorghiţa N. Dobre din surse scrise şi internet


Share
 

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact