logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Noul plan-cadru pentru învăţământul gimnazial: Dascălii maramureşeni se tem că-şi pierd catedrele PDF Imprimare Email 1569 Afişări
Sâmbătă, 09 Aprilie 2016 08:43
Zilele trecute, ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, împreună cu Secretarul de stat Monica Anisie şi directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic, au prezentat planul-cadru pentru învăţământul gimnazial, aplicabil începând cu anul şcolar 2017-2018.
Conform edu.ro, planul-cadru pentru clasele V-VIII este însoţit de un profil solid al absolventului, elaborat în parteneriat cu specialişti în educaţie şi axat pe obiective clare, la final de ciclu, pe cele opt competenţe-cheie: comunicare, matematică, ştiinţe şi tehnologii, competenţe digitale, a învăţa să înveţi, competenţe sociale şi civice, antreprenoriale şi de exprimare culturală.
 
Alte noutăţi asociate planului-cadru vizează reechilibrarea ponderii diferitelor arii curriculare, introducerea unei noi discipline (Informatică şi TIC) şi creşterea ponderii Curriculumului la decizia şcolii (CDS): între 1-3 ore în clasele V-VII şi între 1-4 ore în clasa a VIII-a. De asemenea, se asigură studierea sistematică a „noilor educaţii” în toţi anii de gimnaziu, în cadrul disciplinei Educaţie socială – Gândire critică şi drepturile copilului, Toleranţă şi educaţie interculturală, Educaţie juridică şi cetăţenie democratică, Educaţie economico-financiară şi antreprenoriat.
 
Patru ore de Română în loc de cinci
Mai exact, potrivit documentelor prezentate, la clasa a V-a este redusă cu o oră alocarea pentru Limba română, dar se introduce Informatica. La Educaţia tehnologică şi aplicaţii practice se pune accent pe latura aplicativă, iar la Educaţia socială este introdus Studiul gândirii critice în contextul drepturilor şi responsabilităţilor. Ponderea orelor de Istorie creşte la două ore pe săptămână, iar CDS cuprinde minimum o disciplină ce va fi predată integrat.
 
În clasa a VI-a se prevede Informatica şi TIC, educaţia interculturală în cadrul disciplinei Educaţie socială, educaţia tehnologică şi aplicaţii practice, cu accentul pus pe latura aplicativă, iar CDS va cuprinde minimum o disciplină ce va fi predată integrat. La clasa a VII-a, se introduce Informatica şi TIC, educaţia pentru cetăţenie democratică în cadrul disciplinei Educaţie socială, precum şi disciplina elemente de Limba latină şi de cultură romanică. De asemenea, la educaţia tehnologică se va pune accent pe latura aplicativă, iar ponderea CDS creşte, numărul maxim de ore alocat fiind de trei ore pe săptămână.
 
Clasa a VIII-a va studia Informatică şi TIC, Educaţia financiar-economică şi antreprenoriatul în cadrul educaţiei sociale; este asigurată o alocare de o oră pe săptămână pentru ambele discipline din aria Arte (muzică şi arte plastice). Consilierea şi dezvoltarea personală are o centrare puternică pe orientarea şcolară, iar educaţia tehnologică pune accent pe latura aplicativă. Creşte ponderea maximă de ore din CDS la 4 ore/săptămână.
 
„Mi se pare o nebunie”
În judeţul nostru, părerile dascălilor privind acest subiect diferă. „Propunerile care au fost pentru planul-cadru au fost foarte asemănătoare cu planul care va intra în vigoare. Acuma, sigur, opţionalul fiind la decizia clasei, eu zic că nu există o încărcătură foarte mare încât să afecteze cu ceva şi chiar poate să fie benefic”, consideră Mariana Boitor, directorul Şcolii Gimnaziale Ardusat. Alţi dascăli consideră că decizia ar bulversa catedrele profesorilor.
 
„Mi se pare o nebunie. Scrie acolo foarte interesant: se introduce o disciplină nouă - Informatică şi TIC; păi, să înţeleg că asta nu era până acum? Şi atunci colegul meu pe ce s-a titularizat? De asemenea, hai să fim serioşi, studiul gândirii critice la un copil de clasa a V-a? Cine o va preda? Profesorii de cultură civică, profesorii care termină socio-umane? La clasa a VI-a văd aceeaşi Educaţie socială, pe care iarăşi nu ştim cine o va preda. Bănuiesc că vor fi angajaţi profesori de aşa ceva. La clasa a VII-a văd că se introduce Limba latină şi elemente de cultură romanică, ceea ce mi se pare OK. Adică, nu era normal să se predea doar Limba latină, fără să se prezinte cultura romanică.
 
La clasa a VIII-a, remarc că Muzica şi Desenul vor fi doar o oră pe săptămână, adică se revine la o chestiune care mai era cândva. Bun, ce facem în situaţia asta? Pentru că o să fie colegi cărora nu o să le mai ajungă orele pentru catedră. Dar nu asta ar fi principala problemă, ci cum o faci tu ca orar? Gândiţi-vă că situaţia e destul de ambiguă.
 
Sunt multe chestiuni care nu mi se par OK. Catedrele de Limba română vor fi afectate în mod clar. Pentru faptul că scoţându-se Latina de la a VIII-a şi introducându-se elemente de cultură romanică, dacă nu o să poată să o predea profesorul de Română, acesta va pierde două ore - o oră de la clasa a V-a şi o oră de la clasa a VIII-a (...). Ori facem o chestie serioasă, ori nu o facem”, consideră un profesor din Baia Mare.

Share
 

Dr.Max - Farmacie

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Vremea


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact