logo

-- EDITORIAL || CULTURA || SPORT || PAGINA ELEVILOR || DINCOLO DE TISA || INTERVIU || DIASPORA SIGHETEANA || PSIHOLOGIE || CULINAR || EDITORIAL --


Baritonul Gheorghe Țiple din Slatina, pe scena Operei din Zürich PDF Imprimare Email 3472 Afişări
Miercuri, 23 Ianuarie 2013 10:16

Baritonul Gheorghe Țiple (Yuriy Tsiple), originar din Slatina, Maramureșul din dreapta Tisei, un nume cunoscut și apreciat în România, s-a făcut remarcat în ultimii ani și pe scenele internaționale și face parte în prezent din colectivul Operei din Zürich. Chiar în aceste zile se desfășoară în orașul elvețian repetițiile pentru o premieră cu Rigoletto, iar în același timp baritonul pregătește un rol în Boema. Despre începuturile colaborării cu acest prestigios teatru muzical, dar și despre producțiile în care va putea fi urmărit în această perioadă la Zürich, am aflat detalii dintr-un interviu cu artistul.

 

Yuriy Tsiple, pe agenda ta se află în prezent numeroase angajamente pe scena Operei din Zürich. Când și cum a început această colaborare?
 
Această colaborare a început imediat după ce presa franceză a scris despre spectacolul în care am jucat rolul “Malatesta” la Strasbourg - Don Pasquale din 2010. De atunci, noua administrație a Operei din Zürich m-a avut în vizor, citind cronicile, văzând DVD-ul spectacolului, apoi venind la Strasbourg să vadă Boema în care am cântat în 2011, regizată de Robert Carsen, în care am cântat rolul “Schaunard”. La fel m-au urmărit, pentru că așa se procedează, în 2012 – iunie-iulie, când am cântat la Strasbourg L’Occasione fa il ladro de Rosini, rolul lui “Don Parmenione”. Un teatru de categoria A, cum este cel din Zürich trebuie să fie foarte atent la cântăreții pe care îi angajează, la perspectivele pe care le vor avea aceștia, trebuie să vadă dacă ei într-adevăr sunt dispuși să progreseze venind în acest teatru. Ei trebuie să citească în interiorul fiecărui artist cum se va prezenta și ce va putea să cânte, dar și cum vor putea să-l ajute. Deci, a fost o cale foarte lungă pentru a ajunge la Zürich. Dar, slavă Domnului, s-a realizat!
 
Am semnat contractul cu ei în octombrie 2011 și am început stagiunea în august 2012. Primul meu rol a fost într-o operă în premieră mondială, în opera Die Schatzinsel, pe muzica lui Franck Schwemmer și libretul lui Michael Frowin. A fost o operă foarte interesantă, o provocare pentru mine, pentru că am avut de jucat rolul piratului orb și, dacă mergeam pe stradă și vedeam oameni în situația asta, oameni nevăzători, mă uitam la ei și gândeam “Trebuie să fiu așa și eu pe scenă, cât mai natural!” Eram odată în tramvai, cu prim violoncelistul nostru de la Orchestra din Zürich și chiar discutam cu el, în fața noastră era o doamnă nevăzătoare și chiar mi-a zis: “Uite un alt exemplu!” Așa am format rolul. În noiembrie a avut loc premiera și a fost un succes! A fost o provocare pentru că eu m-am considerat mai mult un actor în acest rol, decât un cântăreț. Și pot să spun că mă consider în continuare, chiar dacă sunt cântăreț de operă, artist liric, eu mă consider actor, pentru că în ziua de azi meseria de artist liric a ajuns la nivelul în care un cântăreț trebuie să fie un actor atât de bun, pur și simplu să dai atât de multă atenție personajului pe care-l faci încât să te consideri un actor, un cântăreț-actor. Pentru că prima întâlnire pe care o avem cu regizorii – noi cântăreții de acum, din lumea asta modernă – este atunci când vorbești despre concepțiile libretistului asupra operei, a compozitorului, pe urmă regizorul spune și concepțiile lui și tu, ca și cântăreț, trebuie să știi să argumentezi atunci când începi să te contrazici cu regizorul; să știi să argumentezi foarte bine de ce te contrazici cu el, de ce tu ai dori să faci așa, de ce tu privești rolul tău într-un fel. Pentru toate astea trebuie să citești foarte mult!
 
Acum pregătesc Boema, din nou rolul “Schaunard”, după ce l-am cântat la Strasbourg. Aici va fi o distribuție extraordinară; împreună cu soprana Inva Mula, ea va cânta Mimi, tenorul italian Stefano Secco, care va cânta Rodolfo, bunul meu prieten, baritonul italian Massimo Cavalletti care va fi Marcello, basul german Christof Fischesser va cânta Colline, eu voi cânta Schaunard, muzicianul, iar soprana Sen Guo din Chipa – pe care sper să o auzim nu numai în teatre de operă importante, ci și pe CD-uri, pentru că are un glas extraordinar și o tehnică extraordinară – va fi Musetta. La bagheta dirijorală va fi nimeni altul decât maestrul Fabio Luisi, actualul director artistic al Operei din Zürich și prim dirijor al Teatrului Metropolitan din New York. Deci, trebuie să fiu foarte bine pregătit pentru acest rol. Oricum sunt pregătit și încă mă pregătesc cu pianista maestrului Luisi, doamna Carmen Santoro, de la Parma, care mă ajută foarte mult atât interpretativ în acest rol pe care deja l-am cântat, dar și tehnic, vocal, pentru că este foarte important ca fiecare sunet în muzica italiană să fie rotund și să fie bine plasat, ca publicul să iubească muzica și să iubească sunetul pe care-l aude, pe lângă faptul că trebuie să joc foarte bine, să fac un rol extraordinar. Apoi voi fi “Morales” din Carmen, în luna martie, unde voi cânta și scena pantomimei, scenă peste care în majoritatea teatrelor se sare. Este o scenă foarte dificilă, pentru Morales este o arie dificilă. El are aici de cântat în jur de 12 minute pe scenă, la începutul operei, ceea ce este foarte bine pentru mine, ca să pot să arăt și rafinamentul muzicii franceze, care îmi place foarte mult.
 
Anul viitor urmează alte roluri, printre care se numără o altă premieră mondială la Zürich: voi fi o fantomă, în muzica lui Marius Felix Lange, un compozitor german; e compusă după povestea lui Oscar Wilde, Fantoma de Carterville iar eu voi avea rolul titular și alături de mine va mai fi o cântăreață pe care eu o iubesc foarte mult, o cântăreață româncă, doamna Liliana Nichiteanu.
 
Chiar în aceste zile se desfășoară repetițiile pentru o premieră cu Rigoletto.
 
Premiera va fi pe 3 februarie, am început repetițiile din 10 decembrie, totul este bine până la ora actuală. Mai avem două săptămâni de lucru, deja vom începe repetițiile cu orchestra. Până acum am repetat cu pianul la scenă, repetiții de regie, iar zilele viitoare trebuie să vină deja orchestra; la fel, va dirija maestrul Luisi. Va fi o producție foarte modernă, poate cea mai modernă producție în care am jucat eu până acum.
 
Interviu realizat de Andreea Chiselev, pentru Radio România Muzical
 
 Sursă foto: pagina de Facebook a artistului
 

Share
 

Sustine Sighet-Online.ro

Amount: 


Banner
Banner
Banner
DICTIONAR ONLINE:

Curs valutar


Horoscop


Vremea


Un mic zâmbet


.
.
.

©Copyright 2008 - 2013 Sighet-Online.ro    Termeni si conditii  |  Sitemap  |  RSS  |  Despre noi  |  Contact